Článek
Navrhujete rozpočet se schodkem 320 miliard. Nemůže se stát, že nakonec bude za rok větší? O kolik by mohl vzrůst jen v důsledku schválení daňového balíčku a snížením daně z příjmu na 15 procent, která v něm není započtena?
Je logické, že dopady daňových změn poslaneckých pozměňovacích návrhů nemohly být v návrhu rozpočtu na příští rok zapracovány. Jednak se resort financí a vláda musí řídit zákonnými termíny předložení návrhu rozpočtu, jednak není zřejmé, jaké návrhy budou nakonec schváleny, a tedy jaká úprava by v klíčových parametrech rozpočtu musela být provedena.
Jakékoli úpravy návrhu zákona o státním rozpočtu, které by měnily výši celkových příjmů, výdajů a salda, je po schválení zákona o státním rozpočtu možné provést jedině novelou. K novele bych však přistoupila až tehdy, bude-li zřejmé, že vývoj příjmů rozpočtu v roce 2021 nevykompenzuje dopady schválených poslaneckých pozměňovacích návrhů.
A o jaký schodek by se mohlo jednat? Kdybych vzala to, co prošlo rozpočtovým výborem, tak by byl dopad do státního rozpočtu asi 70 miliard. Takže bychom se mohli dostat na něco okolo 400 miliard korun.
Rozpočet na rok 2021 prošel prvním čtením
Na druhou stranu rozpočet počítá s příjmem z digitální daně, která ještě taky nebyla schválena. O jakou sumu jde? A kdy by mohla být daň schválena?
Roční výnos digitální daně ve výši pět procent bude představovat asi 2,7 miliardy. Schvalování zákona ve Sněmovně se ale bohužel protahuje, k účinnosti tak pravděpodobně dojde až 1. července 2021. U daňových zákonů platí pravidlo, že by měly nabývat účinnosti buď k prvnímu lednu, nebo v pololetí.
Ke schválení rozpočtu potřebujete i hlasy poslanců mimo koaliční strany. Jistě už to musíte mít domluvené. Kdo vás podpoří a za jaký ústupek? Budou to komunisté výměnou za snížení rozpočtu armády o deset miliard?
Usilujeme o podporu napříč celým politickým spektrem a celou Sněmovnou. Jistě ale uznáte, že dokud nebude konkrétní podpora potvrzena hlasováním, nebylo by správné o ní hovořit ani v médiích. Mohu jen zopakovat, že jsem připravena jednat s každou politickou stranou ochotnou podpořit náš rozpočet.
Hluboké deficity mohou vést ke snížení životní úrovně, říká předsedkyně Národní rozpočtové rady
Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) prohlásil, že když škrty projdou a armáda tím pádem bude muset rušit plánované modernizační projekty, rezignuje. Bavila jste o odchodu s ministrem Metnarem nebo s premiérem Babišem?
O mně se ví, že nejsem příznivcem silných výroků, ale naopak dávám přednost jednání u stolu. Rozpočet je zákonem roku, potřebujeme masivně investovat, podpořit ekonomiku a životní úroveň, a to bez schváleného rozpočtu zkrátka možné není.
Naším hlavním cílem by mělo být nedopustit rozpočtové provizorium, protože s ním opravdu žádné modernizační projekty nerozjedeme. Jsme menšinová vláda a tímto způsobem je nutné k vyjednávání o podpoře rozpočtu přistupovat.
Hájíte návrh premiéra na 15procentní daň z příjmu po zrušení superhrubé mzdy. Říkáte, že to ročně způsobí výpadek 70 miliard, mluví se i o 80 miliardách. Sám premiér to v Právu přirovnal k plošnému shazování peněz z vrtulníku. Podle rozpočtové rady zemi nezodpovědně zadlužujete. Nebojíte se, že se do historie zapíšete jako ministryně, která poslala veřejné finance k setrvalým hlubokým deficitům, jak poukázala šéfka Národní rozpočtové rady Eva Zamrazilová?
Nezastírám, že nabízíme odlišný přístup ke konsolidaci veřejných financí než v minulém desetiletí. Tehdy se prakticky okamžitě druhý rok po recesi škrtalo a zvyšovaly daně, aby se co nejrychleji snížil deficit veřejných financí. Ostatně tutéž medicínu by nám dnes rádi doporučili představitelé opozice i Národní rozpočtová rada. Jsem ovšem toho názoru, že bychom se měli z minulých chyb poučit, ne je opakovat. A to je právě ten důvod, proč skutečně nejspíš vstoupím do dějin jako ministryně financí s jedním z největších schodků. Ale popravdě řečeno s tím žít umím. S čím bych se však v životě nesmířila, by bylo, kdybychom naše občany nechali v této největší zdravotní a ekonomické krizi na holičkách. Nestalo se tak v letošním roce a udělám vše pro to, aby se tak nestalo ani v roce příštím.
Babišova vláda navýší státní dluh na dva a půl bilionu
Rozpočtová rada také upozornila, že není nikde nastavená omezená dvouletá lhůta 15procentní daně z příjmu, o které premiér Babiš mluví? Je to tak?
Dvouletá účinnost je vtělena do důvodové zprávy a nesčetněkrát zazněla od pana premiéra, který je předkladatelem této novely. Ale je samozřejmě na budoucí politické reprezentaci, jaká bude její představa nastavení daní.
Opakujete, že zadlužování Česka je v poměru k HDP pořád z nejlepších v EU. Bude si ale ČR nadále na financování dluhu půjčovat tak levně jako dosud? Půjčovat si teď potřebují všichni...
Těšíme se velké důvěře investorů i ratingových agentur, které nám v minulých týdnech několikrát potvrdily skvělé hodnocení i jeho stabilní výhled. Není důvod se obávat, že by se na tom něco mělo měnit. Naše ekonomika je silná, stav veřejných financí dobrý, bankovní sektor mimořádně zdravý, rozpočty samospráv mají vysoké rezervy a také zdravotní pojišťovny jsou ve skvělé kondici. Zkrátka máme polštář, díky kterému rány tuzemské ekonomice můžeme mírnit, a bylo by chybou toho nevyužít.