Článek
„Každá hranice je bariéra. Kolikrát jsme slyšeli, že nás nerozdělila, ale není to tak, rozdělila nás. A teď bych si přál, aby se zase navázaly vztahy, jako byly dříve,“ uvedl skalický primátor Stanislav Chovanec. „Už jsme si zvykli, že tu byl hraniční přechod, nikomu to za těch patnáct let už nebylo divné, ale přeci jen to byla překážka v sousedských vztazích. Teď se dostáváme zase k tomu, že budou mezi námi jen hranice katastrů měst a obcí,“ doplnil starosta Sudoměřic Stanislav Tomšej (KDU-ČSL).
Pro obec na moravské straně hranice přinese vstup do schengenského prostoru jeden problém. „Myslím, že budeme muset změnit obecní symboly. Na praporu i ve znaku máme hraniční závoru a rozřezaná by vypadala trochu divně,“ dodal Tomšej. Změnu uvítal také nejvyšší představitel Trnavského samosprávného celku Tibor Mikuš. "Padá hranice, na kterou jsme se dívali s větší nevolí než na ty hranice, na které jsme byli zvyklí,“ uvedl trnavský župan.
Starosta Sudoměřic sice zrušení hranic uvítal, vnímá ale i možnou odvrácenou stranu. „Sousedíme s městem, které je šestnáctkrát větší, než naše obec. Obávám se, aby nám brzy nezačali chybět policisté. Dosud nám pohraniční hlídky chránily vinice a sady, o ten dohled teď přijdeme,“ řekl Tomšej. Policisté v obci měli jednoznačně pozitivní vliv na pořádek a klid.
Zastaveny vlakové spoje
Zatímco se obě země chystaly na vstup do schengenského prostoru a zrušení hranic, jejich železniční správy také rušily. O pár dní dříve, na začátku prosince zastavila slovenská strana železniční dopravu ze Skalice do Sudoměřic. Ze tří původních železničních spojení Hodonín – Holič, Sudoměřice – Skalica a Veselí nad Moravou – Myjava, je v provozu jen poslední uvedené.
„Je pravda, že železniční doprava skončila 2. prosince. Přede mnou teď stojí úkol jednat o vhodném náhradním spojení. Ale je faktem, že vlak moc lidí nevyužívalo, i proto, že je nádraží kilometr od obce. Budeme se snažit o kvalitnější autobusové spojení na trase Skalica Strážnice,“ řekl Tomšej.