Článek
„Srazy veteránů nejsou ničím neobvyklým. Ale snad se kolegové neurazí, když řeknu, že někdy je to opravdu velmi pestrá všehochuť, co má nebo mělo motor. I když pánbůh zaplať i za to. My jsme se v případě pořádání srazu, který navštěvuje o víkendu tři, snad nejvýznamnější podpálavská města, tedy Lednici, Mikulov a Valtice, vsadili na jedinečnost,” řekl slovenský pořadatel a v současné době otec na mateřské dovolené Martin Mladoň.
„Ta je například v tom, že do pelotonu mohla (mimo doprovodných) jen vozidla, který byla vyrobena do roku 1945. A zastoupení, které se nám podařilo poskládat, myslím potěší nejen odborníky, ale především laické diváky, pro které je podívaná určena především. A to nejen na vozy, ale i jejich posádky, které jsou ve velké většině rovněž živými exponáty a pro které rovněž pořádáme, stejně jako pro stroje, soutěž originality kostýmů,“ doplnil Mladoň.
Mladoň tím narážel na dámy v kloboučcích, se slunečníky či pány motoristy často v pumpkách nezbytných károvaných vestičkách, s motýlkem pod krkem, obvykle v běloskvoucí košili, většinou v bekovce a nezřídka i v buřince.
Pálava mu učarovala
Pořadatel sice bydlí až na východě Slovenska, ale Mikulovsko a Pálava mu učarovaly. „Pálava a města pod ní jsou v kurzu. Je zde množství především vinařských akcí a já si uvědomil, že to už nejsou akce ani tak pro domácí, ti si zajdou na víno někam do klidu, ale že v přemíře gastronomie a folkoru by se třeba lidé jak domácí, tak turisté podívali i na něco jiného. Vedení měst Mikulova, Valtic a Lednice neměli nic proti, a tak jsme tady,“ popsal jakoby nic pořádání dost náročné akce s devadesátikilometrovým „závodním“ okruhem, ve kterém se předvedla padesátka vozidel.
A šlo věru o opravdové skvosty sběratelů z České i Slovenské republiky. Vždyť k nejstarším krasavcům patřily například legendární vozy Ford T roadster s rokem výroby 1911, který v době svého zrodu stál 850 dolarů, další fordka typu T pocházela z roku 1917, ze Štěchovic přijel Charron 10 HP z roku 1912. Mezi znalci však k opravdovým lahůdkám patřily vozy, které dosud jezdí, jsou původní včetně barvy interiéru a motoru, a tudíž nikdy nepoznaly ruku restaurátora.
K nim patřila například Tatra 12 z roku výroby 1930 ze slovenské Bojnice, která patří dokonce mezi technické památky Slovenska. Stydět se však rozhodně nemusí ani Zbrojovka Z5 Expres z roku 1936, která je zdí na běžných značkách stále jako mladice, ačkoli ji na silnici v Brně pustili už v roce 1936 a s kterou jezdí Jaroslav Koníček z Popovic.
Luxusní vozy
Samozřejmě, že tyto vozy nepřitahovaly takovou pozornost publika jako například Cadlilac V 16 (1930) či Essex Super sic (1931), či jiní luxusní krasavci u kterých jsme se přece jen dostali s Martinem Mladoněm na nejistou půdu jejich hodnoty v penězích.
„Je pravda že řada zde zastoupených vozů má cenu možná i více než dvacet milionů a je také pravda, že investice do veteránů je stále jistější ukládání peněz, než například do často padělaných obrazů či jiných pochybných starožitností.
Ovšem výsledkem toho, že se auta k renovaci pro obchodování ze zámoří většinou vozí, je těžké sehnat dobrého klempíře či truhláře na dřevěné rámy vozů a jiné specialisty. Na dobrého klempíře se čeká pět i sedm let, dodává organizátor.
K nejbližším akcím nadšence Mladoně patří 14. září znovu oživení obtížného a oblíbeného československého městského závodu Popradská valaška, který se Popradem jel naposledy v roce 1964. Zatím máme 22 přihlášených z někdejší společné republiky a bude se skutečné závodit, zve Martin Mladoň.