Článek
„Chtěli jsme sjednotit podobu vozů, jako je to v severských státech. Ozvali se ale někteří kolegové s výhradou, a nakonec jsem se k tomu přidal i já, že tmavě zelená není tak dobře viditelná ve ztížených podmínkách jako červená, a upustilo se od toho,“ vysvětlil Novinkám senátor a předseda Asociace zdravotnických záchranných služeb Marek Slabý.
Svítivě žluté sanitky mají v přední a zadní části červeno-žluté, v některých případech červeno-bílé výstražné pruhy. Viditelné jsou z velké dálky. Před létem ale přišlo ministerstvo po dohodě s asociací s návrhem, že by se červená v přední části a zezadu měla vyměnit za tmavě zelenou, která je standardně vidět na bocích sanitek.
Jednotné polepy a „unifikace“ vozů by podle resortu pomohla i lidem, aby si záchranku nespletli s jiným typem soukromých zdravotnických služeb.
Sanitky za 25 tisíc, Praga V3S za 14 tisíc. Soud řeší prodej aut záchranky pod cenou
Proti tomu se ale hlasitě ozvalo zejména vedení pražské záchranky.
„Navrhovaná zelená barva je z hlediska bezpečného rozpoznání zcela nevyhovující, odstín je temný a není dostatečně viditelný za zhoršených světelných podmínek, jako je déšť, mlha a podobně. Zelená barva v Česku navíc není pevně svázána s neodkladnou pomocí,“ apeloval Petr Kolouch, ředitel pražské záchranky.
Argumentoval i obavami o bezpečnost posádky. Při špatné viditelnosti by mohli vůz ostatní řidiči přehlédnout a mohlo by dojít k neštěstí, což nyní zmiňuje i šéf asociace Slabý.
Původní plán tak padl. V novém návrhu, který je aktuálně v připomínkovém řízení, se jinde než po stranách se zelenou nepočítá.
Základ musí být stejný
Zeleno-žlutá kombinace není v zahraničí nijak neobvyklá, na což původně odkazovalo ministerstvo i asociace. K vidění jsou takto označené vozy třeba v Dánsku, Velké Británii nebo Nizozemsku. I tam, jak podotkl Slabý, ale mají na zadních dveřích reflexní červenou.
V Česku taková auta s červeno-žlutými pruhy zezadu také jezdí, nedávno je převzala třeba královéhradecká záchranka.
Barevný základ je v tuzemsku vždy stejný – sírově žluté auto a po stranách zeleno-žlutá šachovnice. Mezi regiony se ale sanitky v detailech liší. Třeba pražská záchranka má na autech i logo kraje. Královéhradečtí nemají na některých autech po stranách červený pruh, zatímco na Vysočině ho mají a ještě přes něj je modrý nápis zdravotnická záchranná služba.
Drobné odchylky podle Slabého nevadí, důležité je dodržení barevného rozlišení.
Nová vyhláška, po které záchranáři volali, ale vzniká z úplně jiných důvodů. Ta současná platí deset let a část vybavení, které je v ní specifikováno jako povinné, už neodpovídá realitě. Třeba radiostanice – dnes se využívá mobil nebo datové přenosy.
Zároveň se v ní objevují nové typy vozů a popis toho, jak mají vypadat. „Hlavním důvodem, proč jsme chtěli změnu vyhlášky, bylo zařazení vozů, které běžně užíváme, ale vyhláška je nezná,“ doplnil Slabý.
Týká se to třeba plavidel nebo speciálních aut pro řešení mimořádných událostí, kdy je potřeba převézt a ošetřit větší počet lidí, nebo zdravotnických modulů typu Golem, což je velký unikátní vůz, který po „rozbalení“ umí pojmout až dvanáct těžce zraněných na lůžkách s kyslíkem.
Pokud vyhláška projde, bude se týkat aut vyrobených až po 30. červnu 2026.