Hlavní obsah

Samospráva, nebo centralismus?

Novinky, Petr Uhl

Ve sporu o reformu sociálních služeb jsou vidět a slyšet dvě strany - Škromachovo ministerstvo a proti němu lidé se zdravotním postižením. Ti se před Úřadem vlády a v médiích hlasitě dožadují práva samostatně a individuálně rozhodovat o sociálních službách a jejich financování.

Článek

Věcný záměr zákona připravený ministerstvem mají příjemci sociálních služeb za hazardování s finančními prostředky, a v obci a kraji, na něž má působnost k sociálním službám sestoupit, vidí nepřítele. Jejich jménem to říkají ti nejschopnější, silní, kteří se sami dokážou v životě prosadit a odmítají dosavadní kuratelu.

Stanoviska ministerstva a lidí s postižením ale nejsou příliš vzdálena, o adresnou péči a autonomii rozhodování klientů sociálních služeb jde oběma stranám. Proti reformě jsou spíše pracovníci z terénu, obrostlí superpečovatelskou praxí, - z ústavů a z příslušných kanceláří státní, dnes krajské či obecní správy, i když i na mnohých ministerstvech se najdou represivní duchové, také mezi poslanci.

Česká společnost je stále konzervativní, své postižené ráda izoluje a rozhoduje za ně. Buďme ale spravedliví, v postoji k občanům se zdravotním postižením se už hodně změnila. Postupně se i ti začleňují do společnosti, a tím i emancipují.

Je dobře, že spor vlády a příjemců sociálních služeb se probírá veřejně, na shromážděních a v médiích. Ministerstvo by ale mělo před veřejností obhájit, že nezávislé rozhodování klienta o použití peněz za služby musejí omezit kontrolní mechanismy, které sníží riziko, že ho někdo oklame nebo zneužije. Mnozí lidé jsou staří, jiní trpí kombinovaným postižením. Jsou zranitelní vůči podvodníkům, ale i možnému asociálnímu jednání obce či kraje, na něž poskytování služeb sestoupí.

A to se právě některým lidem s postižením nelíbí. Jejich mluvčí Václav Krása přirovnal samosprávu ke zlatému teleti, jemuž se nyní klaníme. Sestup moci na samosprávu podle zásady subsidiarity (tedy rozhodování z nejnižší možné úrovně) už ale nelze zastavit. Na něm, a ne na bruselském centralismu, bude postavena budoucí, už dnes vznikající evropská federace.

Někteří z těch, kteří v roce 1992 marně usilovali o "funkční federaci" a neuměli nabídnout nic jiného než mírně pozměněnou vládu z Prahy, se nepoučili a ještě dnes nás straší nadvládou bruselských úředníků. Postrádajíce fantazii a svobodnou mysl, nedovedou si představit nic jiného než stát, řízený z ministerstev z Prahy či Bruselu.

České obce a kraje se teprve učí spravovat samy sebe a Krása má pravdu, že nejnižším subsidiárním článkem je sám občan. O zacházení s lidmi postiženými zdravotně nebo stářím ale netřeba se tolik bát. Česká společnost je tradičně chrání a obecná morálka přiměje samosprávné orgány k liberálnějšímu zacházení, které postiženým a důchodcům zajistí důstojnost a svobodnější rozhodování.

Horší to je s méně oblíbenými skupinami - bezdomovci, žadateli o azyl a cizinci, propuštěnými vězni, drogově závislými a Romy, nezaměstnanými a chudými vůbec. Nelze očekávat, že samospráva zajistí jejich základní potřeby podle zákonů a mezinárodního paktu o sociálních právech. Právo každého na přiměřenou životní úroveň i pro jeho rodinu, včetně dostatečné výživy, šatstva, bydlení a neustálého zlepšování životních podmínek, je podle paktu základním lidským právem.

Stát a jeho vláda musí lidská práva nejen ústavně zaručit, ale i zákonem zajistit a vymoci. Stále chybí zákony o mechanismech, které by samosprávu kontrolovaly, nahrazovaly její případné vadné kroky rozhodnutími třeba i soudů a dokázaly zásah státu prosadit. Zvětšují se sociální rozdíly. Množí se holobyty, vznikají ghetta a lidé, vůči nimž radnice neplnila své povinnosti, jsou kvůli dluhům vystěhováni na ulici. Tytéž radnice pak přicházejí s programem odporu proti nadvládě státu.

Samosprávy se chovají různě, avšak hromadné sociální vylučování ze společnosti je stále častější. Nedůvěře občanů se zdravotním postižením se proto nedivme.

PRÁVO 4. července

Související témata:

Výběr článků

Načítám