Článek
Muzeum stroj získalo do osmileté zápůjčky od Centra leteckého výcviku státního podniku Lom Praha. „Poslední let tohoto stroje proběhl 22. října 2020. Jeho celkový nálet je 7479 hodin a dohromady absolvoval 13 892 přistání,“ uvedl mluvčí Lomu Praha Pavel Lang.
Příprava na zhruba čtyřhodinovou čtvrteční cestu byla ze strany zaměstnanců muzea pečlivá, stejně jako demontáž hlavních částí letounu kvůli snazší přepravě. „Původně jsme na ni měli čtyři dny, ale nakonec byli kluci šikovní a zvládli Máňu rozebrat za den a půl. V sedmi zkušených lidech,“ sdělil Novinkám šéf Leteckého muzea Kunovice Martin Hrabec.
„Nejhorší bylo rozebírání lan k ovládání vrtulí, motorů, palivových kohoutků a dalších částí stroje. Jde o lanka, která vedou přes celý trup do křídla,“ vysvětlil Novinkám Jan Voda z muzea.
Salonní Máňa se vrací domů do Kunovic
Od trupu šlo ocasní křídlo, pak celé devatenáctimetrové křídlo. A během čtvrtečního rána byla na řadě nakládka. Čtrnáct metrů dlouhý trup šel na kamion zvlášť. „Na druhý návěs jsme složili spolu s lidmi z Centra leteckého výcviku devatenáctimetrové křídlo a bižuterii, ocasní křídlo, vrtule, motor,“ podotkl Hrabec.
Na cestu se Máňa vydala ve 14 hodin, tak aby ji mohli muzejníci kolem šesté dočasně umístit do montážní haly kunovické společnosti Aircraft Industries. „Složit do původního stavu ji chceme do června, kdy ji slavnostně představíme veřejnosti,“ dodal Hrabec.