Článek
Ministerstvo pod vedením šéfa resortu Roberta Plagy (ANO) v září navrhlo omezit využívání asistentů u některých druhů handicapů, od tohoto záměru ale po kritice odborníků ustoupilo. V aktuálním návrhu tak počítá jen se změnami v systému doučování. Nově o něm mají mít možnost rozhodovat nejen poradny, ale i sami ředitelé.
Proti dosavadnímu stavu by se doučování už nemělo platit z peněz na inkluzi, ale školy by na něj dostávaly peníze v odměnách pro učitele.
Asistenti pedagoga by se měli využívat méně, plánuje MŠMT
Tělesně postižené děti bez asistentů?
„Bude tak záležet na ředitelích škol, jakým způsobem a v jaké výši se příslušné pedagogické pracovníky rozhodnou za tuto důležitou činnost (doučování) odměnit,” uvedla mluvčí úřadu Aneta Lednová. Doučování by podle ní mělo tímto způsobem fungovat od 1. února.
Mluvčí potvrdila, že v legislativě pro rok 2021 nemá nastat žádná změna, která by omezovala možnost předepsat dítěti asistenta pedagoga. Návrh zákona na příští rok sice počítá s úsporami o 800 milionů korun v penězích vyčleněných pro asistenty jako podpůrné opatření v inkluzi, ale zároveň mají narůst výdaje resortu na regionální školství a přímo řízené organizace o 17,3 miliardy Kč. Potřeby asistentů tak podle MŠMT budou pokryty stejně jako v předchozích letech.
Růst platů
Lednová připomněla, že návrh rozpočtu počítá s růstem platů pedagogických pracovníků, mezi které patří i asistenti pedagoga. Objem rozpočtu na platy by měl narůst o devět procent, platové tarify pedagogů by měly růst také o devět procent.
Platy učitelů mají příští rok vzrůst o devět procent na 45 tisíc
Průměrný hrubý plat učitelů činil v prvním pololetí letošního roku podle ministerstva 40 047 korun měsíčně. Podle platové tabulky by asistenti pedagoga v 7. až 8. platové třídě měli mít letos tarif 18 610 až 29 970 korun podle délky praxe. Průměrná mzda v Česku letos ve třetím čtvrtletí byla 35 402 Kč.
Někteří nesouhlasí ani s aktuálním návrhem
Odborníci na inkluzivní vzdělávání a pedagogové sdružení ve spolku Učitelská platforma s aktuálním návrhem novely vyhlášky o inkluzi nesouhlasí. Nelíbí se jim zejména to, že by se měl změnit způsob financování doučování slabších žáků. Podle České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) a Učitelské platformy by tak mohla být ohrožena podpora těchto dětí.
Naopak místopředsedkyně Rady Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden Pavla Kubíčková označila návrh za krok správným směrem. Podle ní může zlepšit dostupnost pomoci pro děti, které ji potřebují.
Školy nabraly další tisíce asistentů
Spolek Pedagogická komora zase zmiňuje, že za současné situace mohou být platy asistentů pedagoga uhrazeny na úkor nenárokových složek určených pro platy učitelů.
„Učitelé tak buď zůstanou sami na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, protože dojde k masivnímu propuštění asistentů pedagoga, nebo budou mít v roce 2021 nižší plat, než je slibovaných 109 procent stavu v roce 2020. Vláda by tak nesplnila své programové prohlášení ohledně růstu platů učitelů do konce volebního období na 150 procent stavu z roku 2017,” píše spolek.