Článek
„Pro někoho možná překvapivě ale data ukazují, že i přes negativní postoj k protestům Poslední generace by Pražané chtěli automobilovou dopravu regulovat,“ uvedl k výsledkům šetření spoluautor výzkumu Michael Bouška z NMS Market Research.
Vysoká intenzita dopravy v metropoli většině lidí vadí a 68 procent dotázaných by souhlasilo s její regulací. Na tom, jak by mělo omezení probíhat, nicméně podle Boušky nepanuje shoda.
Omezení automobilové dopravy ve prospěch MHD podporuje 65 procent lidí. S omezením vjezdu do centra by souhlasilo 54 procent respondentů. Případné omezení parkování v centru kladně hodnotí 53 procent lidí.
Větší preferenci pěší a cyklistické dopravy na úkor automobilů podporuje 49 procent lidí, zatímco plošné omezení rychlosti v centru na 30 kilometrů v hodině konvenuje třetině Pražanů.
Přemíra aut je podle 22 procent lidí jedním z hlavních problémů Prahy. Lidem však vadí rovněž zácpy (19 procent), časté opravy komunikací (17 procent), případně parkování (16 procent). Pražany naopak příliš netrápí nedostatky MHD (10 procent), případně zpoždění spojů (5 procent).
„Navzdory diskusím na sociálních sítích a proklamacím některých politiků Pražanům nevadí ani cyklisti a budované cyklopruhy, problém je to jen podle tří procent obyvatel města,“ konstatoval průzkum.
Ten proběhl v květnu a zapojili se do něj 502 respondenti z reprezentativního vzorku obyvatel Prahy.
Aktivisté blokující silnici v Praze se chválili, že uhnuli sanitce. Prodírala se přitom kolonou, kterou sami zavinili
Letní pauza protestů
Ve středu se ekologičtí extremisté požadující plošné zavedení třicetikilometrové rychlosti v Praze vydají před letní přestávkou na poslední ze svých pochodů. Začít s protesty plánují podle mluvčí Poslední generace opět na podzim.
Jak a zda vůbec by mohly jejich protesty po letní pauze vypadat, je nejasné. Praha už proti takovým akcím chce zakročit. Podle primátora metropole Bohuslava Svobody (ODS) město analyzuje a připravuje právní kroky.
„Magistrát udělá právní kroky, které už se připravují, diskutují a analyzují. Použijeme všechny prostředky, které nám umožní regulovat tak, aby to nebylo nebezpečné. Budeme regulovat to, jaký rozsah té silnice mohou zabrat, i hledat všechna pravidla, abychom protestní pochody umístili tam, kde to až tak smrtelně nevadí jako na rychlostní komunikaci,“ prohlásil Svoboda minulý týden v podcastu Novinek PoliTalk.
Svoboda: Úspory mohou zpomalit výstavbu metra D či okruhu
Lze očekávat, že středeční pochod bude opět probíhat ve zjitřené atmosféře. Minulý týden blokování magistrály aktivisty dospělo až k incidentu, kdy dvě auta tlačila před sebou několik protestujících. Policie se věcí zabývá.
S myšlenkou na blokaci metra si zatím pohrává
Na sociálních sítích se pak tento týden objevilo video, ve kterém jeden z předních ekologických extremistů Arne Springorum v diskusi s bývalým automobilovým závodníkem Filipem Turkem připustil, že přemýšlí i nad blokací pražského metra.
Takovou nátlakovou akci následně na dotaz Novinek odmítla mluvčí Poslední generace Veronika Holcnerová.
„Předpokládám, že na podzim to bude vypadat velmi srovnatelně s tím, co bylo teď. Nemáme důvod ty akce eskalovat ani na úroveň Německa, kde se přilepují k vozovce či autům. A blokace metra je podle mě možná ještě drsnější. Pouhý pochod tu vzbudí stejnou reakci, které oni dosáhnou až takhle kontroverzními akcemi,“ osvětlila Holcnerová.
Policie jde po ekologických extrémistech, které tlačilo auto v Praze. Porušili zákon i dohodu
Novinky se obrátily také na Springoruma s dotazem, jak si jeho slova vyložit, když iniciativa tvrdí, že blokádu metra neplánuje. „Nemůžu potvrdit, že to teď plánujeme, protože to tak není. Když mě tam ale provokovali s tím, že bych měl blokovat metro, tak jsem jim pravdivě odpověděl, že ano, že si s tou myšlenkou hraji už tři roky.“
Taková akce je podle něj „hrozně jednoduchá“, ale zároveň by prý „bolela a lidé by byli hrozně naštvaní“.