Hlavní obsah

S kamerou na rozestavěném Dvoreckém mostě. Hotový bude za rok a půl

Praha

Spodní, vertikální část mostu je už kompletní, stojí také třetina nosné konstrukce a stavaři se brzy pustí do budování tzv. mostovky nad Vltavou. Staveniště Dvoreckého mostu, který v Praze propojí smíchovský a podolský břeh, navštívily Novinky s kamerou. A prošly se i po pontonu až k jímce u posledního betonovaného pilíře uprostřed řeky.

S kamerou na rozestavěném Dvoreckém mostě. Hotový bude za rok a půlVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

„V tuto chvíli máme dodělané obě dvě opěry na každém břehu a pilíře jak ve vodě, tak na podolské a smíchovské straně. Zároveň máme hotové krajní pole nosné konstrukce na obou březích a v tuto chvíli očekáváme, že zabetonujeme, zhruba do 14 dnů, pole nad Strakonickou ulicí,“ popisuje vedoucí stavby Petr Koukolík z Metrostavu, co už se od začátku stavby na podzim 2022 stihlo vybudovat.

Most, provizorně nazývaný jako Dvorecký, je z konstrukčního hlediska složitý, výsledný unikátní tvar má odkazovat na kubismus.

„Každý kousek bednění, který tu je, tak je originál. Vše děláme znova, nic se tu nemůže opakovat,“ vysvětluje. Zároveň musí betonovat celé prvky mostu v kuse, zatímco u tvarově jednodušších děl se staví po několika metrech. Betonování mnohdy probíhá i přes noc.

„S architektem pořád komunikujeme, jak, co a kde můžeme umístit, aby ten výsledek byl takový, jaký si investor, tedy město, představuje,“ říká Koukolík.

Foto: Novinky

Dvorecký most postupně roste.

Na pontonu po Vltavě

Stovky tun vážící ocelové konstrukce, které pomohou s budováním horizontální části mostu, se na staveniště postupně dovážejí po Vltavě. První z tzv. skruží už je na svém místě. Po řece sem připlula zhruba před čtrnácti dny z dílen v pražské Chuchli.

„Skruž je vlastně podpora pro bednění. Použije se pro betonáž úseku na smíchovské straně mezi břehem a prvním pilířem ve vodě. Obdobně tomu bude na druhé, podolské straně, podobnou skruž tam budeme umisťovat na konci srpna. Pak se konstrukce z podolské strany, která je delší než smíchovská, přemístí doprostřed a dojde k dokončení prostředního úseku mostovky,“ popisuje náměstek primátora hlavního města pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) plánovaný postup prací.

Betonování každé části podle něj zabere zhruba šest měsíců. „To znamená, že zhruba za rok touhle dobou či na konci prázdnin příštího roku bychom měli vidět už ten horizontální základ mostu hotový,“ věří náměstek.

Foto: Novinky

Tyto ocelové konstrukce se sem dopravují po Vltavě.

150 tun oceli na Vltavě. Pluly z Modřan k Dvoreckému mostu

Domácí

Aktuálně podle stavbařů běží práce dobře, lodní doprava je v místě stavby svedena do středu Vltavy a smíchovská strana je s omezeními průjezdná pro automobilovou i hromadnou dopravu. S problémy se dělníci potýkali především na počátku stavby a museli upravovat harmonogram prací.

„Harmonogram se měnil z důvodu geologických poměrů podloží v řece. Přestože proběhl opakovaný podrobný geologický průzkum, tak v momentě, kdy se při stavbě koplo kousek vedle, tak se zjistilo, že jsme geologicky někde úplně jinde, musel se měnit způsob zakládání pilířů a technologie,“ uvedl Hřib.

Pokud je „žádné další překvapení nečekají“, chtějí most otevřít na přelomu let 2025 a 2026. Stavba má vyjít na částku přes 1,1 miliardy korun, zpoždění se projevilo v nárůstu ceny o zhruba 100 milionů.

Foto: Novinky

Pilíře čekají na mostovku.

Bez aut, zato s kolejemi

Město na nový most nepustí automobily, sloužit bude chodcům, cyklistům, záchranným složkám a hromadné dopravě.

„Do budoucna se stane součástí tramvajového okruhu. V tuto chvíli to bude propojení Prahy 4 a Prahy 5, ale následně by to mělo na Praze 4 pokračovat dále Jeremenkovou ulicí nahoru na Budějovickou a potom dolů do Michle,“ popisuje dopravní náměstek.

Na úsek od Jeremenkovy ul. a do Michle aktuálně magistrát soutěží projektanta pro všechny stupně projektové dokumentace a postupují také práce na severní části tramvajového okruhu, který propojí Kobylisy s Bohnicemi.

„A potom, to bude nejobtížnější úsek, potřebujeme překonat řeku, pomocí tunelů sjedeme do Troji a následovat bude most do Podbaby,“ uzavírá Hřib.

Foto: Atelier 6

Vizualizace Dvoreckého mostu

Foto: Atelier 6

Vizualizace Dvoreckého mostu

Bílá linka nad Vltavou. Štvanická lávka už spojuje oba břehy

Domácí

Výběr článků

Načítám