Článek
Podle serveru zdopravy.cz došlo u spojovacího vozu k takzvanému obutí kol. Ta se zablokují a netočí se. Souprava tak musela na cestě z Brna do Jihlavy mimořádně do servisu na soustruh.
České dráhy k tomu na Twitteru napsaly: „Ještě poklepat na kopýtka a už se může vydat na dalekou cestu zpět do Francie.“
Sen o rychlovlacích sní Česko už 30 let. A ještě dlouho bude
Vlak TGV přijel do ČR v neděli a vydal se na tour po naší zemi. Všude ho čekaly davy zájemců, kteří si nechtěli nechat ujít mimořádnou možnost vidět tento vlak.
Ještě poklepat na kopýtka a už se může vydat na dalekou cestu zpět do Francie. #TGVCESKO #CeskeDrahy #depo #Praha #ONJ #soustruh pic.twitter.com/ftp4b02Ko8
— České dráhy, a.s. (@ceskedrahy_) June 11, 2022
Souprava číslo 16 je prezentační jednotkou TGV, která v roce 1981 na úseku mezi Paříží a Lyonem dosáhla rychlosti 380 km/h, čímž překonala světový rychlostní rekord. Z běžného provozu byla stažena v roce 2018. Na tachometru měla přitom přes 13 milionů kilometrů. Celková délka soupravy je 200 metrů, dohromady má 354 míst k sezení, což se však během renovací měnilo.
Vlak jezdil po velké renovaci v roce 1996 průměrnou rychlostí 300 km/h. „Jednotka má na každé straně jednu lokomotivu a má osm vložených vozů. První tři vozy jsou první třída, pak následuje vůz barový a čtyři vozy druhé třídy. Má to takovou zvláštnost proti všem ostatním TGV, že je hnaná jak lokomotiva, tak i první podvozek těch vložených vozů,“ popsal Novinkám Matyáš Hron z odboru přípravy vysokorychlostních tratí Správy železnic.
Správa železnic si soupravu zapůjčila v rámci propagace budování vysokorychlostních tratí v České republice. Jako první by mělo v roce 2025 začít vznikat – jako pilotní projekt – spojení mezi Prahou a Brnem a Prahou a Polabím. Plány se ale v minulých letech stále měnily a termíny posouvaly.