Článek
Proti možnému zvýšení rychlosti, které schválili poslanci, se postavilo i ministerstvo dopravy. Prezident Miloš Zeman avizoval, že zákon vetuje. [celá zpráva]
„Při zvýšení rychlosti o jeden kilometr v hodině se zvyšuje pravděpodobnost nehody se smrtelnými následky o 4,5 procenta. To říká tzv. Nilssonův zákon, který v roce 2000 představil a následně v mnoha zemích empiricky potvrdil Göran Nilsson,“ konstatoval vedoucí Katedry psychologie UPOL Matúš Šucha.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Zvýšení rychlosti ze 130 na 150 kilometrů v hodině by tak znamenalo zvýšení rizika nehody o 90 procent.
Psychologové připomínají, že mezi nejbezpečnější země z hlediska dopravy patří Švédsko, Velká Británie a Nizozemsko. První má rychlostní limit stanoven na 110 kilometrů v hodině, druhá 112 kilometrů v hodině (70 mil/h). V Nizozemsku je limit 130 kilometrů v hodině. Do kontrastu dávají Bulharsko či Polsko, kde je povolená rychlost 140 kilometrů v hodině a „výrazně nižší dopravní bezpečnost”.
„Vyšší rychlost také poskytuje kratší čas ke zpracování informací a k reakci, brzdná dráha je delší a možnost vyhnout se kolizi menší. Vyšší maximální rychlost rovněž zvýší rozdíly v rychlostech jednotlivých aut, což má za následek vyšší míru nehodovosti,” doplnil Šucha.
Pokud by auta mohla jezdit po dálnici až 150 km/h znamenalo by to, že by jezdila téměř dvakrát tak rychle než auta nad 3,5 tuny, která mají na dálnici rychlost omezenou na 80 km/h.
Psychologové se neztotožňují ani s argumentací, že v Německu je na některých úsecích dálnic rychlost neomezená. „Pouze na zhruba třetině dálnic je rychlost neomezená, dálnice i vozový park jsou v lepším technickém stavu,” připomíná šéf katedry s tím, že rovněž němečtí řidiči jsou dlouhodobě vedeni k odpovědnosti a bezpečnému řízení.
Zavázali jsme se snížit počet obětí nehod
Dana Černochová z Asociace dopravních psychologů ČR připomněla, že případné zvýšení rychlosti jde proti strategii EU zvyšovat bezpečnost v silniční dopravě a omezit počty těžce zraněných a mrtvých při nehodách.
ČR se zavázala zvyšovat dopravní bezpečnost a do roku 2020 snížit ve srovnání s rokem 2010 počet usmrcených na silnicích o 50 procent. Přijatý zákon je tak podle Černochové „v přímém rozporu s tímto cílem.“
Poslanci koncem dubna schvalovali novelu zákona o pozemních komunikacích, která měla mimo jiné umožnit na vybraných úsecích silnic prvních tříd zvýšit rychlost o 20 kilometrů v hodině z 90 na 110 kilometrů. [celá zpráva]
Poslanci ale překvapivě odsouhlasili i pozměňovací návrh ODS, který platnost této změny rozšiřuje i na dálnice.