Článek
Úsek Praha-Smíchov – Černošice je součástí hlavní dvoukolejné trati Praha–Beroun; jeho modernizace začala v roce 2019. Zejména došlo k rekonstrukci kolejí, trakčního vedení, navýšení kapacity dráhy a zvýšení traťové rychlosti i bezpečnosti železničního provozu.
Po zavedení evropského zabezpečovacího zařízení tam budou rychlíky jezdit rychlostí až 140 km/h.
Součástí projektu byla také komplexní rekonstrukce stanice Praha-Radotín, kde vznikla čtyři nová nástupiště. Přístup na ně je zrekonstruovaným podchodem pod celou stanicí a novým podchodem v místě zrušeného železničního přejezdu. Bezbariérovost stanice zajišťují výtahy a šikmé rampy.
V rámci navazující stavby probíhá ve stanici Praha-Radotín výstavba nové nádražní budovy. Dosud se postavily základové a ocelové nosné konstrukce, vnitřní a obvodové zdivo, přípojky a zateplení objektu. V současné době se provádí vnitřní instalace, kompletuje se prosklená fasáda, základy pro terasu kavárny a rampy na 1. nástupiště. Dokončuje se zastřešení a také zámková dlažba na chodnících.
Mezi další změny patří přesun zastávky Praha - Velká Chuchle blíže k centru této městské části. Tvoří ji dvě nová nástupiště přístupná novým podchodem. Bezbariérový přístup je zajištěn šikmými chodníky.
Rušení přejezdů
Ve směru na Beroun byl v Radotíně zrušen železniční přejezd v ulici Na Betonce, který nahradil rozšířený podjezd v Prvomájové ulici se dvěma jízdními pruhy a novým podchodem pro pěší s bezbariérovým přístupem.
Stávající železniční přejezd ve Velké Chuchli byl v rámci stavby zrekonstruován, nově je zabezpečený závorami v celé šířce silniční komunikace a doplněny o samostatný přechod pro pěší.
I ten by měl ale v budoucnu zaniknout. „My velmi usilovně pracujeme na tom, abychom za pár měsíců vypsali tendr na realizaci zrušení přejezdu a jeho nahrazení silničním nadjezdem,“ vysvětlil Novinkám ředitel Stavební správy západ ze Správy železnic Petr Hofhanzl.
Pro pěší by nynější dočasný nadchod měl v budoucnu nahradit podchod.
Na železničním přejezdu v Ostravě se srazil vlak s autem. Zemřely dvě děti
Staré nádražní budovy najdou nové využití
Původní budovu v Radotíně Správa železnic převede na tamní městskou část. Radotínský úřad plánuje objekt zrekonstruovat. Podle starosty Radotína Karla Hanzlíka (ODS) by tam měla vzniknout služebna městské policie.
„Budovu v Chuchli jsme zcela opustili. Plánujeme jednat s městskou částí o jejím případném dalším využití,“ upřesnil plány Hofhanzl.
Řízené graffiti
Jelikož se Správa železnic chtěla vyhnout pomalovaným opěrným zdem kolem trati, nechala je již před dvěma lety řízeně pomalovat od vybraných výtvarníků.
„Graffiti jsou pro nás obrovským finančním problémem. Abychom je smyli, což kolikrát nejde ani speciální chemií, a navíc je to velmi drahé, musíme navíc omezovat provoz na tratích,“ vysvětlil Petr Hofhanzl.
Umělci v Plzni malují na domy obří graffiti
V minulosti byly vyzkoušeny i různé „antigraffitové“ nátěry, které by neměly absorbovat barvy. Ani to ale významně nepomohlo.
Proto se investor rozhodl na zdech kolem trati vytvořit tzv. řízené graffiti. „Spojili jsme se s umělci a architekty a z našich prostředků jsme stěny nechali pomalovat. Musím dnes konstatovat, že po celých dvou letech jsou ty plochy zcela netknuté,“ pochvaloval si Hofhanzl.
Celkové investiční náklady akce dosahují 4 miliardy a 161 milionů korun. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy.
„Míra podpory EU je 75,56 % ze způsobilých nákladů, maximálně výše dotace činí 91 092 912 eur, tedy přibližně 2,3 miliardy korun,“ prozradil Martin Svášek, zástupce Evropské komise v ČR.
V dalších letech plánuje Správa železnic opravit trať z Radotína až do Berouna. Mimo to se chystá také významná přestavba nádraží na Smíchově na nový terminál.
„Za pár dní až týdnů vypíšeme velký tendr v hodnotě zhruba 5 miliard korun na komplexní přestavbu Smíchovského nádraží,“ upřesnil Hofhanzl.
Začíná proměna smíchovského nádraží na terminál. Výrazné stavební zásahy ale zatím nenastanou
Další přestavbu ve směru z Prahy plánuje Správa železnic v úseku Karlštejn–Beroun. V tomto úseku aktuálně probíhá vyhodnocení soutěže, dodal Hofhanzl.
V úseku mezi Karlštejnem a Černošicemi nyní probíhá změna územního rozhodnutí. Správa železnic aktuálně pracuje na dokumentaci pro stavební povolení. Tendr na realizaci tohoto úseku plánuje vyhlásit přibližně za dva roky.
Celá trať z Prahy do Berouna by podle Hofhanzla mohla být zmodernizována v roce 2028.