Hlavní obsah

Rušené pošty někde zůstanou. Pomohou obce

Již jen do konce týdne měli čas na vyjednávání s Českou poštou představitelé 113 měst a obcí, v nichž státní podnik plánuje zrušit tři stovky poboček. Některé radnice už zvažují, že poštu zachovají na vlastní náklady v podobě Pošty Partner plus. Alternativou pak někde může být mobilní pošta.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Poštovní doručovatelka odchází z pobočky v Charvátské Nové Vsi, kterou Česká pošta plánuje také zrušit

Článek

„Jednání o rušených pobočkách by měla být ukončena do konce tohoto měsíce,“ potvrdil v úterý Právu mluvčí pošty Ivo Vysoudil. Finální seznam rušených poboček má být představen začátkem května.

Ve zhruba tuctu měst a obcí se povedlo dohodnout výměnu kus za kus. Zrušena bude jiná pobočka než ta původně vybraná. To se týká například Plzně, Pardubic, Brna, Ostravy, Jihlavy, Liberce či Hradce Králové.

Vyjednavači pošty jsou podle starostů tvrdí. Například v Praze 3, kde má zavřít pět ze šesti poboček, odmítli zachovat vedle pošty v Olšanské ulici i tu na Jarově. Vedení městské části zvažuje kompenzovat zaniklé kapacity pošty z vlastních zdrojů, i když o tom zatím nerozhodlo.

Síkela připomněl Babišovi jeho slova o ztrátové poště. Neměl jste dost odvahy na změnu

Domácí

Právě to je variantním řešením k některým nynějším snahám vyměnit rušenou pobočku za jinou. Především jde o Poštu Partner plus, kdy celé náklady na provoz přebírá obec, a ještě poště platí licenci 30 tisíc korun. I proto se pošta zřizování těchto franšíz nebrání.

Pojízdná pobočka

Náklady činí 70 až 100 tisíc korun měsíčně včetně mezd, odvodů a nájmu. To pro obce není málo, přesto je řada starostů ochotna tyto peníze pro zachování dostupných poštovních služeb pro občany uvolnit. O modelu Partner plus uvažují u některých pošt například ve zmíněné Plzni a Jihlavě nebo ve Vyškově a Hodoníně.

V padesátitisícové Jihlavě budou v pololetí zrušeny dvě pobočky z šesti. „V případě Horního Kosova ještě s poštou jednáme alespoň o zachování služeb ve formě pobočky Pošta Partner plus,“ potvrdil jihlavský primátor Petr Ryška (ODS).

Tento model pošty byl v minulosti koncipován pro developery, kteří dostali jako podmínku pro vybudování sídliště zajistit v lokalitě dostupnost poštovních služeb.

Jednáme alespoň o zachování služeb ve formě pobočky Pošta Partner plus
Petr Ryška, primátor Jihlavy

Česká pošta podle zákona nemusela pobočku zřídit, proto vznikl model Pošta Partner plus, kdy provozovatel hradí veškeré náklady, a to jak pořizovací, tak opakující se měsíční.

V současné době fungují Pošty Partner plus například v obchodním centru Šestka v Praze 6 a v Nových Butovicích v Praze 13. Na rozdíl od rozšířenějších Pošt Partner jsou Partner plus dobrovolnou alternativou nad rámec požadavků zákona, který od 1. července ukládá provozovat 2900 místo současných 3200 poboček. Do tohoto počtu je zahrnuto i 800 Pošt Partner. Pošty Partner plus budou navíc.

O levnější řešení se snaží vedení Prahy 5. To s Českou poštou vyjednává o zřízení mobilní pošty v Košířích. Mobilní pošta funguje na principu pojízdné pobočky, která je v pravidelné časy otevřena na stanoveném místě. Zajišťuje například příjem vnitrostátních i mezinárodních zásilek, důchodovou službu, SIPO nebo poštovní poukázky a prodej doplňkového zboží. Nenabízí sice veškeré poštovní služby, ale mohla by alespoň vykrýt část potřeb občanů.

Pošta má po celém Česku zatím pouze sedm vozů mobilní pošty. Zajíždí tam, kde žádné pobočky nebyly.

Další propouštění

Česká pošta už úřadu práce oznámila zrušení 529 pracovních míst doručovatelů a dalších pracovníků v logistice ke konci července, upozornil server Seznam Zprávy. Propouštění doručovatelů zřejmě nesouvisí s rušením poboček jako spíše se změnou, podle níž by ekonomické doručování dopisů trvalo místo dosavadních dvou tři dny.

Jedná se o další záměr hromadného propouštění, které letos probíhá v několika vlnách. K 1. červenci pak má kvůli rušení poboček odejít zhruba 1500 zaměstnanců. Pošta i úřad práce upozornily, že oznámení záměru o hromadném propouštění automaticky neznamená, že nakonec tolik pracovníků odejde. Jedná se o maximální číslo. V praxi to podle vedení bude méně.

Pošta pořídila nákladní elektrokola. Plně naložené kolo však může řídit jen osoba do 60 kg

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám