Článek
O akci, která začala brzy ráno, rozhodla v pondělí v podvečer na Dlouhých stráních porada všech zainteresovaných. „Bylo na ní shledáno, že nastaly vhodné podmínky pro vytažení jeřábu,“ řekl Právu mluvčí Skupiny ČEZ Vladislav Sobol.
Již v pondělí večer byly podle něj zahájeny první přípravné práce. „K odstranění autojeřábu ze dna nádrže byla nakonec zvolena varianta jeho demontáže a rozřezání na části a jejich vyvezení po cestě, která vede po dně nádrže,“ uvedl mluvčí.
Už krátce před úterním polednem byly podle něj všechny části autojeřábu převezeny mimo nádrž, kde je čekalo naložení a odvoz mimo areál elektrárny.
Zahájení prací na odstranění autojeřábu umožnily vhodné klimatické podmínky, zvolený postup pak i vypuštění dolní nádrže elektrárny, v níž je nyní kvůli plánovaným opravám a modernizacím kompletní odstávka. Ta potrvá do začátku září.
K nehodě došlo 13. října. Autojeřáb, který se převrátil při pravidelné revizi česel v elektrárně, visel na betonovém objektu. O několik dnů později jej pak hasiči sesunuli na dno vodního díla v hloubce třiceti metrů.
„Jediným možným řešením, jak odstranit jeřáb visící přes hranu takzvaného sdruženého objektu elektrárny směrem k vodní hladině dolní nádrže, bylo podle odborníků řízené sesunutí jeřábu do nádrže,“ uvedl k tomu už loni Sobol.
Hasiči použili nafukovací vaky, které jeřáb nadlehčovaly a postupně posouvaly k hraně objektu, ze které se pak vlastní vahou sesunul do nádrže. Na hladinu instalovali norné stěny a sorpční hady, aby mohli zachytit provozní tekutiny, které by mohly z jeřábu uniknout.
Špatná manipulace s břemenem
Případem se řadu měsíců zabývali i policisté. Rozsáhlé šetření bylo nakonec ukončeno odložením věci. „Po vyhodnocení veškerých okolností případu dospěl vyšetřovatel k závěru, že ve věci není dáno podezření z trestného činu,“ řekla Právu policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová.
Ohledání místa havárie bylo podle ní velmi náročné a probíhalo postupně několik dnů. Ke zjištění příčin havárie autojeřábu byl přibrán znalec z oboru strojírenství. Při šetření policisté spolupracovali také se Státním úřadem inspekce práce.
„Z jeho šetření vyplynulo, že ze strany zainteresovaných společností nedošlo v souvislosti s úrazem obsluhy autojeřábu k porušení právních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Z důvodu posouzení všech okolností byla vyžádána také zpráva od Českého hydrometeorologického ústavu,“ konstatovala policejní mluvčí.
Znalec podle ní vyloučil jako příčinu pádu autojeřábu technickou závadu či působení přírodního jevů. „Dospěl k závěru, že havárie byla s největší pravděpodobností zapříčiněna špatnou manipulací s břemenem. Při ní došlo k přetížení autojeřábu,“ dodala Vybíhalová.