Článek
Kam vjeli, tam se k nim sbíhali lidé a nastavovali se chladivým kapkám vody. Hasiči na ně v průběhu jedné jízdy centrem vykropili čtyři tisíce litrů vody, což je objem cisternové stříkačky. Za jeden den přitom zvládnou 10 až 15 takových cest.
„Dnes jsme dělali Staré Město, Petrskou čtvrť, pak jsme jeli Na Poříčí, byli jsme u Palladia, pak uličky okolo Národní třídy a nábřeží, nemocnice Na Františku, pak jsme se přesunuli na druhou stranu řeky, což je Malá Strana a Pražský hrad,“ popisuje páteční trasy velitel Jednotky sboru dobrovolných hasičů Praha 1 Zdeněk Čihák.
„Někdy je to náročnější, protože auta parkují v ulicích tak, jak by neměla, takže máme často jen kousíček místa, ale zatím se nám daří projíždět,“ přibližuje. Do ulic hlavního města vyjeli kropit letos podruhé, poprvé to bylo včera a připraveni jsou i na další směny - podle toho, jak se bude vyvíjet počasí.
Lidé si průjezd hasičského vozu s mlhovacími tryskami podle Čiháka užívali a na dálku jim děkovali za osvěžení. Na Hradě jim dokonce tamní kolemjdoucí a turisté po vyčerpání vody z cisterny zatleskali.
„Vidíte to určitě sami, není možno se nikde moc ochlazovat, jsme v tom v Praze trochu pozadu, pítka a mlhovací zařízení nejsou všude,“ myslí si. „Takže hasiči to suplují a dělají to rádi,“ dodává bývalý profesionální hasič.
Vodou z Vltavy nejde kropit
Do ulic vyrazili na žádost městské části, která se toto léto rozhodla zajistit kropení středu metropole vlastními silami. Obvykle do ulic vysílá Technická správa komunikací oranžové kropicí vozy Pražských služeb. „K tomuto kroku Praha 1 přistoupila i přesto, že magistrát hlavního města Prahy se rozhodl kropení ulic v letošním roce nenařizovat,“ uvádí radnice.
Centrum je podle tamní starostky Terezie Radoměřské (TOP 09) natolik specifickou oblastí pro svou hustotu provozu, čilý turistický ruch a nedostatečnou zeleň, která by pomáhala bojovat s horkem, že je zde kropení a mlžení ulic nezbytné.
Hasiči v úmorném vedru kropili metalisty na vizovickém Masters of Rock
„Dobrovolní hasiči jsou připravení pomáhat za všech okolností a tohle je přesně ten moment, kdy pomáhat mohou,“ myslí si. Je to podle ní také ekonomičtější řešení, náklady se dají „sešroubovat na minimum“, běžně přitom podle ní měly dosahovat vyšších stovek tisíc až milionu korun za den.
„Z naší strany je to takto v podstatě beznákladové, platíme provoz toho hasičského vozu, hasiči pracují dobrovolně a vodu též čerpáme bezplatně,“ vyjmenovává.
Vůz nabírá vodu z kolektoru na Uhelném trhu a také z požární nádrže umístěné jen kousek od Hradčanského náměstí. Stojí tam od roku 1944 a slouží jako výcvikový prostor hasičů Prahy 1.
„Je to zdroj požární vody pro ochranu Černínského paláce a Pražského hradu. Když je nádrž napuštěná úplně nahoru, tak obsahuje dva miliony litrů požární vody,“ vysvětluje Čihák.
Zatímco Pražské služby používají z hygienických a zdravotních důvodů ke kropení pitnou vodu, voda rozprašovaná dobrovolnými hasiči pitná není, je ale ošetřená, aby byla nezávadná. Někteří navrhují využívat vodu z Vltavy, to ale podle radnice nelze.
„Není dostatečně upravená, obsahuje množství různých částic, které by potom po oschnutí v ulicích zůstávaly a možná bychom si nadělali mnohem víc problémů, než by to přineslo úspěchu,“ říká Radoměřská.