Hlavní obsah

Rozhodnutí o fondu Trojmoří nechá Babišův kabinet na příští vládě

Praha

Účast České republiky v iniciativě Trojmoří se opět odkládá, vláda Andreje Babiše (ANO) totiž na pondělním jednání neprojednala vstup do jejího investičního fondu. Necháme to nové vládě, řekl vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Česko se zavázalo, že do fondu pošle 20 milionů eur (asi půl miliardy korun). Na plánovaný vstup do fondu v září jako první upozornily Novinky.

Foto: Novinky

Iniciativa Trojmoří

Článek

„Necháme to nové vládě. Je pravda, že projekt Trojmoří se musí nakonec schválit, byl připraven velmi zodpovědně. Jedná se už jen o poplatku, který je na úrovni řádově 500 milionů korun. Ten se Česká republika zavázala zaplatit do tohoto fondu,” odpověděl na dotaz Novinek po pondělním jednání vlády Havlíček.

Iniciativa Trojmoří je původně chorvatsko-polský plán na bližší propojení dvanácti států ležících mezi Baltským, Jaderským a Černým mořem.

Investiční fond by se měl podílet na infrastrukturních projektech v hodnotě až 100 miliard eur (2,5 bilionu korun), přičemž celková částka se odhaduje až na 570 miliard (14,4 bilionu korun).

Projekt Trojmoří: Plán, státy a jednotná střední Evropa v EU

Zahraniční

Státy dosud připravily přes 80 projektů, přičemž mezi vlajkové lodě patří severo-jižní dálnice Via Carpathia vedoucí z litevské Klajpedy do řecké Soluni.

Další součástí je komplexní infrastruktura pro zkapalněný zemní plyn (LNG), mají se vybudovat plynovody propojující terminály v Polsku a Chorvatsku.

Česko zatím přihlásilo jediný návrh, a to kontroverzní vodní koridor Dunaj-Odra-Labe (D-O-L). Osobně se o něj zasazuje český prezident Miloš Zeman.

SPOLU by financování kanálu zatrhlo

Vznikající vláda koalic SPOLU a PirSTAN aktivitu Trojmoří podporuje, s financováním kanálu D-O-L ale nesouhlasí. Podle předsedkyně TOP09 Markéty Pekarové Adamové jde o zbytečnost.

Takové výtky ale nejsou podle ministerstva dopravy na místě.

„Investiční fond iniciativy Trojmoří začal v našem regionu investovat například do leasingové společnosti železničních lokomotiv. Jsou to malé a střední projekty. D-O-L není ještě ani projekt, jen myšlenka se svojí studií proveditelnosti, s příznivci a s odpůrci,” napsal na Twitteru náměstek ministra Jan Sechter, který má českou spolupráci v rámci Trojmoří na starosti.

„Žádný D-O-L vláda z fondu Trojmoří financovat nebude,” dodal následně.

Výběr článků

Načítám