Článek
„Necháme to nové vládě. Je pravda, že projekt Trojmoří se musí nakonec schválit, byl připraven velmi zodpovědně. Jedná se už jen o poplatku, který je na úrovni řádově 500 milionů korun. Ten se Česká republika zavázala zaplatit do tohoto fondu,” odpověděl na dotaz Novinek po pondělním jednání vlády Havlíček.
Iniciativa Trojmoří je původně chorvatsko-polský plán na bližší propojení dvanácti států ležících mezi Baltským, Jaderským a Černým mořem.
Investiční fond by se měl podílet na infrastrukturních projektech v hodnotě až 100 miliard eur (2,5 bilionu korun), přičemž celková částka se odhaduje až na 570 miliard (14,4 bilionu korun).
Projekt Trojmoří: Plán, státy a jednotná střední Evropa v EU
Státy dosud připravily přes 80 projektů, přičemž mezi vlajkové lodě patří severo-jižní dálnice Via Carpathia vedoucí z litevské Klajpedy do řecké Soluni.
Další součástí je komplexní infrastruktura pro zkapalněný zemní plyn (LNG), mají se vybudovat plynovody propojující terminály v Polsku a Chorvatsku.
Česko zatím přihlásilo jediný návrh, a to kontroverzní vodní koridor Dunaj-Odra-Labe (D-O-L). Osobně se o něj zasazuje český prezident Miloš Zeman.
SPOLU by financování kanálu zatrhlo
Vznikající vláda koalic SPOLU a PirSTAN aktivitu Trojmoří podporuje, s financováním kanálu D-O-L ale nesouhlasí. Podle předsedkyně TOP09 Markéty Pekarové Adamové jde o zbytečnost.
Vláda bude příští týden rozhodovat o zaslání 500 miliard na pochybný projekt Dunaj-Odra-Labe.
— Markéta Pekarová Adamová (@market_a) October 15, 2021
Vyzývám ji, ať žádné peníze neposílá, nebo ať tohle rozhodnutí nechá na příští vládě, která má podporu obyvatel. SPOLU na tuhle zbytečnost totiž nedáme ani korunu.
Takové výtky ale nejsou podle ministerstva dopravy na místě.
Fond 3SI začal v našem regionu investovat, například do leasingové společnosti železničních lokomotiv. Jsou to malé a střední projekty. D-O-L není ještě ani projekt, jen myšlenka se svojí studií proveditelnosti, s příznivci a s odpůrci. https://t.co/8x4f18uVmC
— Jan Sechter (@jan6869) October 15, 2021
„Investiční fond iniciativy Trojmoří začal v našem regionu investovat například do leasingové společnosti železničních lokomotiv. Jsou to malé a střední projekty. D-O-L není ještě ani projekt, jen myšlenka se svojí studií proveditelnosti, s příznivci a s odpůrci,” napsal na Twitteru náměstek ministra Jan Sechter, který má českou spolupráci v rámci Trojmoří na starosti.
„Žádný D-O-L vláda z fondu Trojmoří financovat nebude,” dodal následně.