Článek
Po nedávném rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS) pozbylo právní moci stavební povolení na část stavby dálnice D49 z Hulína do Fryštáku. Soud tak vyhověl kasační stížnosti spolku Děti Země, který upozorňoval na hlukové normy a zachování krajinného rázu. Úřady musí dopady stavby znovu přezkoumat.
Stavební úřad nyní stanovil rozsah nezbytných úprav v rámci konzervace stavby a určil objekty, na kterých státní podnik Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) z pozice investora a zhotovitele již pracovat nesmí.
„Vícenáklady spojené s konzervací celé dálniční stavby se investorovi samozřejmě prodraží. Půjde podle našich propočtů řádově o vyšší desítky až nižší stovky milionů korun,“ sdělil Novinkám Vinklárek.
Stopka od NSS však podle šéfa Ředitelství zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR neznamená pozastavení prací na celém díle. „Práce se nezastavily. Z velké části máme položené asfaltové a betonové vozovkové vrstvy. Mosty jsou také v pokročilé fázi výstavby. Můžeme dále pracovat na objektech, na něž máme vydané stavební povolení,“ vysvětlil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
Děti Země uspěly u soudu, stavba D49 se musí přerušit
Silničáři naopak nesmějí pokračovat v pracích na inženýrských sítích či retenčních nádržích. „Nevíme, jak dlouho stavba bude přerušena. Stále však věříme, že se nám ji podaří dokončit v plánovaném termínu, a to do konce roku,“ doplnil Chudárek.
Termín obnovení všech prací na dálnici D49 je nyní podle silničářů v rukou ministerstva dopravy, které bude rozhodovat o zpravomocnění stavebního povolení.
Úřady chybovaly
„NSS dal letos za pravdu aktivistům a zrušil původní rozhodnutí ministerstva dopravy mimo jiné kvůli nedostatečně odůvodněným závazným stanoviskům dotčených orgánů. Jedná se například o ministerstvo zdravotnictví, Drážní úřad, Vodovody a kanalizace Kroměříž a další. Ty nyní ministerstvo dopravy vyzvalo k doplnění stanovisek,“ doplnil Chudárek.
Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů. Poté se stavba znovu rozjela v závěru roku 2021.
Podle předsedy ekologické organizace Děti Země Miroslava Patrika, který úřady upozorňuje na rozpory ve stavbě, začalo například ŘSD stavět některé části dálnice bez stavebního povolení, a tudíž nezákonně. „Je absurdní, pokud stát začne v prosinci 2021 stavět dálnici D49 a k několika řádně povoleným objektům na hlavní trase si bez pravomocného stavebního povolení připojí ještě dvě přeložky vodních toků. Jde podle nás o závažné selhání státního investora,“ vysvětlil již dříve Patrik.
Starostové okolních obcí jsou ale na aktivisty rozčílení. Podle jejich slov už je situace v obcích s dopravou neúnosná a chtěli by ji co nejdřív odklonit na nově budovanou dálnici.
Děti Země viní ministry Babišovy vlády
„Viníkem není NSS, který jen hodnotil soulad se zákonem. A ani Děti Země, které na jeho porušení upozornily. Je to vina bývalého ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO), který vydal stavební povolení. Ten prohrál soudní spor. Dalším viníkem je ministerstvo zdravotnictví, které nesprávně posuzovalo závazné stanovisko krajské hygienické stanice, ačkoli byly u obce Třebětice namodelovány nadlimitní intenzity hluku. Pak je to Krajský úřad Zlínského kraje, který se pečlivě nezabýval vlivy dálnice na krajinný ráz. A nakonec je to i bývalý ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO), který měl posoudit naše připomínky k závaznému stanovisku EIA. Takže pokud obce trpí zlobou, měly by ji směřovat k těmto osobám a institucím,“ sdělil na webu Děti Země Patrik.