Hlavní obsah

Roky jednání a nic. Správa železnic chce vyvlastnit pozemek kvůli přejezdu ve Studénce

Ani více než pět let trvající vyjednávání nepřimělo posledního vlastníka pozemků v sousedství železničního koridoru ve Studénce k souhlasu s výkupem pro účely vybudování podjezdu, který nahradí jeden z nejrizikovějších přejezdů v Česku. Správě železnic proto došla trpělivost a připravuje návrh na vyvlastnění ve veřejném zájmu. Podán bude v nejbližších dnech.

Foto: Petr Horník, Právo

Vzhledem k vytíženosti trati jsou závory na přejezdu ve Studénce většinu času spuštěné

Článek

Impulzem k vybudování podjezdu se stalo železniční neštěstí z roku 2015, kdy se srazil kamion s pendolinem. Podle původních slibů se měl stavět už v roce 2017, zbrzdil ho ale nesouhlas majitelů několika pozemků.

Podjezd má sloužit pro osobní vozy a cyklisty, kamiony z něj odvede nová objížďka podél bývalé vagonky. A právě stavba objížďky není dořešena kvůli nesouhlasu firmy, která vlastní zmiňovaný pozemek. Do neuzavřeného jednání navíc vstoupila exekuce dalšího z pozemků, kvůli níž bylo nutné změnit technické řešení stavby.

„V červenci jsme zaslali poslední dopis s nabídkou vycházející ze znaleckého posudku. V zákonné lhůtě jsme neobdrželi kladné vyjádření, v nejbližších dnech tedy zahájíme vyvlastnění předmětného pozemku,“ potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Železniční tragédie ve Studénce. Jak k neštěstí došlo

Krimi

Prodlužování realizace stavby je terčem kritiky místních. Podle informací Práva Správa železnic nabízí za výkup pozemků něco přes 30 milionů, firma chce přes 40 milionů, což nepřímo potvrdil i starosta Studénky Libor Slavík (Studeňáci pro Studénku). „Ten rozdíl je skutečně deset milionů, jednání se táhne už roky. Kdyby Správa železnic na požadavek vlastníka přistoupila, mohlo se ušetřit, protože za tu dobu ceny stavebních prací šly nahoru.

Foto: Petr Sznapka, ČTK

Srážka pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce

Jednatel firmy AK1324 Karel Chwostek, která stavbu podjezdu blokuje, se nechtěl k situaci vyjádřit. Již dříve ale řekl Právu, že požadovanou kompenzaci nepovažuje za přemrštěnou. „Přijdeme o komunikaci, která nám umožňuje kruhový průjezd areálem. Bude znamenat zásadní interní omezení,“ řekl.

Stavba se prodražuje

Náklady na stavební práce jsou v cenách z roku 2022 vyčísleny na 638 milionů korun. Mluvčí Správy železnic připustil, že dlouhé jednání stavbu prodražuje, státní organizace ale smí vykoupit pozemky jen za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Jak dlouho potrvá, než správní úřad o vyvlastnění rozhodne, nelze předjímat. „V listopadu chceme požádat o stavební povolení. To není podmíněno stavem vyvlastnění pozemků. Takže stavbu předpokládáme v letech 2025 až 2026,“ dodal Gavenda.

Senior u Studénky nedal přednost náklaďáku na hlavní, na místě zemřel

Krimi

Výběr článků

Načítám