Článek
Zdeňkův příběh skončil dobře. Rodiče ho odvezli k jiné lékařce, která mu předepsala antibiotika, a po dvou týdnech byl opět v pořádku.
Podstatně hůř dopadl Tomáš H., který si poranil šlachu na malíčku pravé ruky. Chirurg odbyl léčbu a Tomáš v prstu nemá dodnes cit.
Když člověk není spokojený s postupem či chováním lékaře, může podat stížnost k České lékařské komoře, řediteli zdravotnického zařízení, ve kterém lékař působí, ale také zřizovateli — ministerstvu zdravotnictví nebo krajskému úřadu. A se stížností se pacient může obrátit také na svou zdravotní pojišťovnu, radí právník Matěj Stříteský z neziskové organizace Férová nemocnice.
I na tuto organizaci se může pacient v případě pochybností obrátit — její právníci mu mohou pomoci třeba sepsat stížnost.
Pacient má také právo požádat o názor jiného lékaře, upozornil expert na zdravotní právo Ondřej Dostál. „V praxi to znamená, že si vyžádá zdravotnickou dokumentaci a s ní navštíví nějakého jiného lékaře,” podotkl Dostál.
To ovšem může být problematické na menších městech či vesnicích, kde je počet lékařů a specialistů omezený.
Mast na zlomeninu
Nepříjemnou zkušenost s lékaři má i Marek. Při fotbalovém zápase měl kolizi se soupeřem, který ho kopl do nohy. Bolest byla tak silná, že se na nohu nemohl postavit, proto zamířil do nemocnice na chirurgii. Lékař ho poslal domů s Višněvského balzámem.
Když zhruba po týdnu bolest neustupovala a Marek dál nemohl chodit, odjel do krajské nemocnice. Tam mu diagnostikovali dvojitou zlomeninu bércové kosti, která už začala bez fixace špatně srůstat. Markovi tedy museli znovu nohu zlomit, narovnat a následně měl šest týdnů sádru.
Pokud lékař způsobil zákrokem ještě větší zdravotní újmu, může na něj pacient podat žalobu. Málokdo chce ovšem sáhnout k tak radikálnímu kroku.
Nepřemýšlí o něm ani Jana Š., která při vysokohorské turistice v Rakousku spadla, zlomila si ruku a poranila hlavu. Rakouští lékaři ji ošetřili a v Česku se měla pouze doléčit. To se ovšem neobešlo bez komplikací.
„Doktor řekl, že na zlomenou ruku mi rehabilitace nenapíše, že jsem mladá a rozhýbu si to sama,” popsala svůj zážitek Jana. „A když jsem se při třetí kontrole zeptala, co mám dělat s jizvou na obličeji, řekl, že teď už nic,” doplnila.
Pokud se pacient rozhodne stěžovat na postup lékaře prostřednictvím České lékařské komory, jednotlivé kroky jsou přesně vypsány na stránkách komory. Podle jejího mluvčího Michala Sojky ČLK ročně řeší 800 až 900 stížností.
„Většina z nich je na domnělou komunikaci či nekomunikaci. Jsou tam i případy, kdy my necháváme dělat znalecké posudky. Pacient, který si u nás stěžuje, to má zdarma, tedy neplatí žádný poplatek za vyhotovení toho posudku,” sdělil Novinkám Sojka.