Článek
Na ZUŠ Střezina v Hradci Králové, která je s 2300 žáky jednou z největších v republice, se k začátku února odhlásilo 150 dětí. Zhruba tři sta dalších nemělo školné zaplacené. S podobnými problémy se potýkají zušky napříč celou republikou. Osud dětí, které se nebudou moci věnovat hře na oblíbený nástroj, nebudou kreslit a malovat nebo tancovat, vyvolal obrovskou vlnu solidarity. Škole se ozývají lidé, kteří chtějí talentované děti podpořit.
„Jsem vaše bývalá studentka tanečního a hudebního oboru. Aktuálně jsem studentkou v Paříži na Sciences Po v posledním ročníku a pracuji v Evropském parlamentu. Bez Střeziny a disciplíny bych nikdy nebyla tam, kde jsem teď, proto bych chtěla umožnit jednomu žákovi, jehož rodina si nemůže dovolit školné, rozvíjet se dál a učit se,“ napsala například Eva z Francie. „Proto ráda přispěji jednomu žákovi na školné. Bohužel jsem také studentka, tak si nemohu dovolit více,“ dodala Eva.
Dětský psycholog: Známky teď nejsou nejdůležitější
„Je to neuvěřitelný počin. Už teď máme asi 12 dárců a snažíme se pro peníze vytipovat děti. Na druhou stranu chápeme, že pro mnohé může být těžké takový dar přijmout,“ upozornil před dvěma týdny ředitel školy Karel Šust s tím, že není neobvyklé, že se v pololetí někteří žáci odhlašují. Ale běžně jich je u nich na škole do stovky.
Pro vedení škol to pak znamená, že budou muset snížit učitelům úvazky. A tím i výplatu. „Odhlašuje se hodně dětí. Jejich rozhodnutí není jen otázkou vedení učitele. Je to blbá nálada, demotivace, sociální distanc, který je pro lidské bytosti horší než covid. A úvazky? Co odhlášené děcko, to hodina pryč. A nabrat nového žáka nemáme v této době šanci,“ povzdechla si jedna z takto postižených pedagožek.
Nejhůř ti nejmenší
Protože se žáci odhlašují napříč obory i od různých pedagogů, věří ředitel Šust, že se podaří situaci ustát.
Rodiče žalují školu. Kvůli rouškám
„Část pedagogů měla v hodinách dvojice. Nyní budou učit individuálně. V některých případech ale opravdu bude nutné sáhnout na úvazek. Třeba se nám odhlásila celá třída dospělých stepařů. Jsou samoplátci a online výuka pro ně nemá smysl,“ řekl ředitel s tím, že nejhorší situace je u těch nejmenších.
„Jak je motivovat a vypěstovat v nich lásku k umění, když nastoupili v září a v říjnu se prezenční výuka zastavila? Nebo výtvarníci. Jak tvořit, když doma nemají vybavení? A než se otevřela papírnictví, tak prakticky ani neměli možnost si ho koupit,“ pokračoval Šust.
„Nepromyšlená vládní opatření připravují mladou generaci o možnost rozvoje talentů. V hudební výchově to naše děti i mládež pociťují obzvlášť znatelně,“ řekl místopředseda lidovců Ondřej Benešík.
Pětina rodičů znevýhodněných dětí je bez kontaktu se školou, zjistilo šetření
Právě KDU-ČSL na konci ledna vyzvala vládu, aby v ZUŠ výuku na nástroje umožnila. Podle Benešíka výuka učitel–žák protiepidemická opatření neporušuje.