Hlavní obsah

Řidiči si po chybě v zákonu mohou odepsat až šest bodů

Právo, Jiří Novotný

Absolvováním sedmihodinového školení bezpečné jízdy si řidič může odepsat tři body. Někteří motoristé však využili nedokonalosti zákona. Na toto školení šli v závěru loňského roku a teď v lednu ho budou absolvovat znovu. Za pouhé dva měsíce si tak umažou plných šest bodů.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Automobil ve vodní tříšti na simulované "kluzké" vozovce na mosteckém polygonu

Článek

„Takové případy jsme už skutečně zaznamenali a považujeme to za problém. Určitě není správné, když si řidič může snadno a rychle odepsat tolik bodů. Je to v rozporu s cílem bodového systému, který má i agresivní řidiče přimět k dodržování pravidel,“ řekl ve středu Právu Pavel Nosek z ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia ČR.

S možností odpisu bodů absolvováním kurzu přišel loni na jaře v parlamentu poslanec Oldřich Vojíř (ODS) a prosadil to jako přílepek do novely zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Novela nabyla účinnosti 1. září 2008 a přes připomínky policie v ní zůstalo ustanovení, že řidič si tři body může školením odepsat v každém kalendářním roce. „Teoreticky tedy lze jeden kurz absolvovat 30. prosince a druhý hned 2. ledna. Snad se to v budoucnu podaří změnit, aby školení bylo možné pouze jednou za dvanáct měsíců,“ doufá Nosek.

Zatím pouze v Mostě

Dalším problémem je, že školení k odpisu bodů může zatím pořádat pouze speciální polygon v Mostě a ten svého monopolního postavení využil ke stanovení poměrně vysoké ceny. Sedmihodinové školení stojí 8300 Kč. Není tedy divu, že zájem řidičů zdaleka neodpovídá očekávání. „Od 1. září do 31. prosince u nás absolvovalo toto školení 452 řidičů a nyní v lednu k nim přibylo dalších 24,“ sdělil Právu provozovatel  polygonu Jiří Patera.

Podle zákona si mohou odepsat takovým způsobem body jenom řidiči, kteří nemají v registru více než deset bodů a nespáchali žádný závažný dopravní přestupek, oceněný šesti či sedmi body. Všichni musejí na mostecký polygon přijet vlastním autem.

Lektoři zkontrolují technický stav jejich vozidel i totožnost každého z účastníků, aby se nenechal zastupovat někým jiným.

Úvodní tři hodiny jsou věnovány na učebně psychologii, teorii řízení vozidla a bezpečné jízdy, důsledkům protiprávního jednání řidičů a nejčastějším příčinám nehod. Další tři a půl hodiny probíhají na polygonu s pěti druhy povrchů. Řidiči si vyzkouší, jak zvládnout smyk, co dělat s plynem, spojkou a s volantem, když námraza či voda začnou auto vynášet ze silnice.

Od března levněji o dva tisíce korun

Bodový systém byl v Česku zaveden 1. července 2006 a od té doby přišlo po dosažení dvanácti bodů automaticky na rok o řidičský průkaz už přes 15 tisíc motoristů. Dalších 614 tisíc lidí má na svém kontě v centrálním registru řidičů nějaký ten bod. Jejich řidičák je tedy v ohrožení. Přesto kapacity mosteckého centra bezpečné jízdy nejsou zdaleka naplněny.

„Chodí k nám většinou řidiči, kteří se i za volantem chovají jako slušní lidé. Ti skutečně agresivní motoristé si u nás body neodepisují. Zřejmě to řeší jinak,“ řekl Právu jeden z lektorů s odkazem na možnou korupci v řadách policie.

„Od 1. března bude sedmihodinový kurz k odpisu bodů stát zhruba o dva tisíce korun méně než dosud. Na 8300 korun to pak opět vrátíme až na podzim,“ ujistil Patera.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám