Článek
Kdo vyrazí autem do zahraničí, měl by i tam počítat s obrovskými kolonami, kterých bude nejvíc v Rakousku a v Německu.
V pohotovosti proto bude i dopravní policie, která podle jejího šéfa Leoše Tržila chystá řadu bezpečnostních opatření a zaměří se na hlavní tahy.
Před „megazácpami“ raději už s předstihem varoval německý autoklub ADAC.
Německo, přes které Češi cestují nejčastěji do Francie či do Španělska, čekají nejhorší letní zácpy, jaké země pamatuje. Důvodem jsou četné stavební práce na komunikacích a také souběh prázdnin ve velkých spolkových zemích.
Vůbec nejhorší má být poslední červencový víkend, kdy začne školní volno v Bavorsku, Bádensku-Württembersku a v severním Porýní-Vestfálsku.
Problémy se však dají čekat i v Rakousku. „První prázdninový víkend lze očekávat, že všechny hlavní tahy přes Rakousko na Chorvatsko budou mít problémy, protože tam není jediný tah, na kterém by nebylo omezení. Stačí i malé,“ řekl Právu vedoucí infoservisu Ústředního automotoklubu ČR Filip Hoffmann.
„I pokud na hlavních tazích omezení nebude, kolona se vytvoří stejně, protože při počtu vozidel, která se budou přesouvat během jednoho víkendu, je pravděpodobnost, že nedojde k nehodě a následné koloně, prakticky nula,“ podotkl Hoffmann.
Stokilometrové kolony
Nejdelší kolona, která se v Německu vytvořila před šesti lety, dosahovala podle Hoffmanna délky 230 kilometrů, loni však byla situace klidnější a kolony nepřesahovaly 110 kilometrů.
„U tras vedoucích přes Německo na Francii a Španělsko je třeba rozlišovat i to, kam jede nejvíc Němců. Například v oblasti Štrasburku lze počítat se zvýšeným provozem, ale že by se to dalo porovnat s tím, co se bude dít za hrůzu v Rakousku, potažmo od Mnichova dál na Rakousko, to určitě ne,“ dodal Hoffmann.
Náročný, ale zvládnutelný provoz se očekává na východních tazích, ať už jde o alternativní cestu do Chorvatska přes Maďarsko, nebo o cestování na Slovensko.
Po dokončení dálnice do Záhřebu se tu kolony výrazně zkrátily. Vzhledem k dálničním poplatkům však lidé cestou přes Budapešť neušetří. V Maďarsku vyjde 10denní známka na 255 korun, v Rakousku na necelých 200 korun.
„Chorvatsko je proti Německu něco úplně jiného,“ ujišťuje Jaroslav Medek z cestovní kanceláře Mediteran travel a nahlíží do záběrů z webových kamer na chorvatských tazích.
„Když se podívám na Krčský most, tam je úplně volno, na mostě do Dubrovníku stojí šest aut,“ vypočítává Medek. Na cestě podle něj nečekají ani žádné důležité uzávěry nebo objížďky.
Raději vyjeďte až v sobotu
První prázdninový víkend bude však i podle Medka náročný. „Dá se očekávat, že z pátku na sobotu to bude maso. Nejhorší je, že k tomu máme hned dva dny svátků,“ připomíná Medek.
„Chtěl bych vyzvat všechny, kdo mají předem zajištěné pobyty, aby vyjeli až v sobotu ráno nebo dopoledne. Ubytovává se do večera do devíti hodin a to na cestu bohatě stačí,“ podotkl s tím, že obětovat vidinu dvou hodin strávených navíc u moře může znamenat úsporu mnoha hodin strávených v zácpách.
Podle Jaroslava Ibeheje z policejního prezidia se motoristům vyplatí sledovat online informace o situaci na silnicích v jednotlivých zemích EU, přičemž odkazy na národní portály jsou dostupné na webu Ředitelství silnic a dálnic www.dopravniinfo.cz. Dopravní situace se totiž neustále mění a nejvíc kolon se vytváří v místech dopravních nehod.
Pokud už se řidič dostane do zácpy, měl by podle Ibeheje zachovat chladnou hlavu. „Pokud bude možnost z komunikace sjet, může samozřejmě využít i tuto možnost. Při cestách by s sebou cestující měli mít dostatečné množství tekutin,“ upozornil Ibehej.
Lidé, kteří pravidelně užívají léky, by je měli mít po cestě u sebe a nespoléhat na to, že si lék vezmou až po příjezdu do cílové stanice. Dobré je mít i zásobu paliva, protože při popojíždění spotřeba i u slabších motorů narůstá. Při několikahodinovém postávání v koloně se doporučuje čas od času na chvíli vystoupit a krátce si zacvičit.