Článek
„Otevíráme nesmírně důležitou část D 3 a to kolem Českých Budějovic až ke sjezdu Kaplice nádraží. Je to téměř 30 kilometrů, které urychlí a zjednoduší cestu mnoha lidí, kteří míří na jih do Rakouska nebo k moři. Hlavně to ale ocení občané Českých Budějovic, kteří dostávají získají krásný nový kus dálnice a obchvat města zároveň,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zmínil, že stavba všech tří úseků vyšla na 14, 5 miliardy korun bez daně.
„Hlavně se také zjednoduší život lidem, kteří žijí v Českých Budějovicích a v Jihočeském kraji. Pokud vše půjde podle plánu, v roce 2031 se poprvé projedeme z Prahy do Lince a Salcburku po souvislé dálnici D3,“ konstatoval Kupka.
Zprovoznění nezvykle dlouhého úseku je důsledkem zpoždění, které nabrala stavba dálničního obchvatu Českých Budějovic. Ten se skládá ze dvou částí: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km). Zpoždění na obchvatu krajského města vedlo k tomu, že současně stavbaři dokončili i navazující úsek Třebonín – Kaplice nádraží (8,5 km).
Na základní kamen poklepal na jaře 2019 tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že hotovo bude v září 2022. Stavba obchvatu ale nabrala více než dvouleté zpoždění, a to především kvůli nutnosti přeprojektovat kilometrový tunel Pohůrka na prvním úseku. Stavbu zdržela také například likvidace černé skládky, covid nebo nedostatek materiálu po napadení Ukrajiny Ruskem.
Původně měla být část nově dostavěné dálnice zpoplatněna, hejtman Martin Kuba (ODS) se však dohodl s ministerstvem dopravy na tom, že první rok bude zdarma. „Věřím, že ta výjimka bude trvalá. V aglomeraci žije dvě stě tisíc lidí a kdybychom je poplatkem za obchvat zatlačovali zpět do ulic města, bylo by to špatné,“ konstatoval Kuba. Na nově zprovozněné části se jezdí rychlostí maximálně 130 kilometrů v hodině, ve zmíněném tunelu stovkou.
D3 byla přidána do dálniční sítě bývalého Československa už v roce 1987, má spojovat Prahu, Tábor, České Budějovice až k hranicím s Rakouskem a stavba postupovala během let opravdu hlemýždím tempem.
K dokončení se blíží jihočeská část, když je ve výstavbě 15,5 kilometru mezi Kaplicí nádražím a Dolním Dvořištěm. Tento úsek by měl být hotový do konce roku 2027. Teprve v přípravě je středočeský úsek Praha - Nová Hospoda; kde se předpokládá uvedení do provozu v roce 2031.