Článek
„Cílem je sladit českou právní úpravu s pravidly, která pro tyto uličky platí v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Nechceme české i zahraniční řidiče na dálnicích mást odlišnou úpravou,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Zdeněk Neusar.
Navrhovaná změna se týká komunikací se třemi a více pruhy. Dosud se podle pravidel vytvářela ulička tak, že vozy ve středním a levém pruhu uhýbaly před přijíždějícím vozidlem se zapnutým majáčkem a houkačkou doleva, v tom nejpomalejším doprava.
Nově budou muset doprava uhýbat vozidla ve středním i pravém krajním pruhu a v tom nejrychlejším doleva. Ulička se tak vytvoří ve středním pruhu. Vjet do ní budou smět pouze vozidla s právem přednostní jízdy. Řidiče, který to poruší, bude čekat bloková pokuta až 2500 korun.
Snaha odstranit panující zmatek
„Na potřebě takové změny se shodla pracovní skupina, v níž byli zástupci příslušných odborů našeho ministerstva, jeho oddělení BESIP i dopravní policie. Všichni jsme se přiklonili k tomu, aby se ulička vytvářela podle německého a rakouského vzoru. Z toho pak vzešel pozměňovací návrh ke zmíněné novele, který podpořil hospodářský výbor Sněmovny,“ sdělil Právu vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
Na dotaz, jestli změna dosavadního dlouholetého pravidla spíše nevyvolá zmatek, odpověděl: „Jsme přesvědčeni, že pokud teď návrh v parlamentu projde, situace se naopak pro řidiče vyjasní. A nejde jen o zahraniční motoristy. Vždyť i řada českých v tom má dosud zmatek, když se v Rakousku či Německu setkávají s jinou praxí než v ČR.“
Vysvětlit novinku má velká kampaň
Třetí čtení návrhu silniční novely by mohlo být již na příští schůzi Sněmovny, která začne v pondělí. Pokud novelu podpoří i Senát a podepíše ji prezident Miloš Zeman, spustí ministerstvo dopravy velkou kampaň, v níž bude motoristům novinku vysvětlovat.
„Nejde přitom jen o třípruhové dálnice, ale i o další komunikace, na nichž se tvoří kolony,“ připomněl Neřold.
Zatím je v ČR špatným zvykem, že uličku pro případný průjezd vozidel Integrovaného záchranného systému nevytvářejí řidiči včas. Tedy už ve chvíli, kdy se kvůli nehodě kolona začíná teprve tvořit, a ne až když všechna vozidla stojí.
Sanitky, policejní vozy i hasiči musejí místo hladkého průjezdu složitě kličkovat a ztrácejí drahocenný čas, kdy mohou vteřiny rozhodovat o lidském životě.