Hlavní obsah

Řidiči se budou učit uličky pro sanitky

Právo, Jiří Novotný

Čeští řidiči si budou muset zřejmě už od letošního podzimu zvyknout na změnu ve vytváření takzvané záchranářské uličky pro projíždějící sanitky a hasiče. Vyplývá to z pozměňovacího návrhu k vládní novele silničního zákona, která prošla v pátek Sněmovnou.

Foto: Novinky

Volný průjezdný pás

Článek

„Cílem je sladit českou právní úpravu s pravidly, která pro tyto uličky platí v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Nechceme české i zahraniční řidiče na dálnicích mást odlišnou úpravou,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Zdeněk Neusar.

Navrhovaná změna se týká komunikací se třemi a více pruhy. Dosud se podle pravidel vytvářela ulička tak, že vozy ve středním a levém pruhu uhýbaly před přijíždějícím vozidlem se zapnutým majáčkem a houkačkou doleva, v tom nejpomalejším doprava.

Nově budou muset doprava uhýbat vozidla ve středním i pravém krajním pruhu a v tom nejrychlejším doleva. Ulička se tak vytvoří ve středním pruhu. Vjet do ní budou smět pouze vozidla s právem přednostní jízdy. Řidiče, který to poruší, bude čekat bloková pokuta až 2500 korun.

Snaha odstranit panující zmatek 

„Na potřebě takové změny se shodla pracovní skupina, v níž byli zástupci příslušných odborů našeho ministerstva, jeho oddělení BESIP i dopravní policie. Všichni jsme se přiklonili k tomu, aby se ulička vytvářela podle německého a rakouského vzoru. Z toho pak vzešel pozměňovací návrh ke zmíněné novele, který podpořil hospodářský výbor Sněmovny,“ sdělil Právu vedoucí BESIP Tomáš Neřold.

Na dotaz, jestli změna dosavadního dlouholetého pravidla spíše nevyvolá zmatek, odpověděl: „Jsme přesvědčeni, že pokud teď návrh v parlamentu projde, situace se naopak pro řidiče vyjasní. A nejde jen o zahraniční motoristy. Vždyť i řada českých v tom má dosud zmatek, když se v Rakousku či Německu setkávají s jinou praxí než v ČR.“

Vysvětlit novinku má velká kampaň

Třetí čtení návrhu silniční novely by mohlo být již na příští schůzi Sněmovny, která začne v pondělí. Pokud novelu podpoří i Senát a podepíše ji prezident Miloš Zeman, spustí ministerstvo dopravy velkou kampaň, v níž bude motoristům novinku vysvětlovat.

„Nejde přitom jen o třípruhové dálnice, ale i o další komunikace, na nichž se tvoří kolony,“ připomněl Neřold.

Zatím je v ČR špatným zvykem, že uličku pro případný průjezd vozidel Integrovaného záchranného systému nevytvářejí řidiči včas. Tedy už ve chvíli, kdy se kvůli nehodě kolona začíná teprve tvořit, a ne až když všechna vozidla stojí.

Sanitky, policejní vozy i hasiči musejí místo hladkého průjezdu složitě kličkovat a ztrácejí drahocenný čas, kdy mohou vteřiny rozhodovat o lidském životě.

Výběr článků

Načítám