Článek
Pneuservisy proto doporučují s přezutím už neotálet. Koncem října totiž budou objednací lhůty mnohem delší. A pokud se teploty podle předpovědí dostanou v prvních listopadových dnech pod nulu a nasněží, mohla by na to řada řidičů s letními gumami při silniční kontrole doplatit pokutou až 2500 korun.
„Jako první zamířila do servisů firemní auta. Běžní motoristé to však většinou nechávají až na poslední chvíli,“ potvrzuje Lukáš Magura z brněnského pneuservisu Storex.
Letní gumy ztrácejí pozitivní vlastnosti
Nejezdit už na letních pneumatikách je přitom v zájmu samotných řidičů, i teď v říjnu klesly na řadě míst teploty pod 7 stupňů Celsia, za nichž letní gumy ztrácejí své pozitivní vlastnosti a prodlužuje se brzdná dráha.
Šetřit se tedy v tomto případě nevyplácí. Tím spíše, že ceny nových zimních pneumatik ve srovnání s loňskem klesly v průměru o sedm procent. Nepodražily ani pneuservisy, jež si za přezutí auta účtují 300 až 1000 korun.
„Se stoupající oblibou větších kol a pneumatik se markantně zvýšil podíl prodejů v průměrech větších než 16 palců a konkurenční tlak snižuje cenu,“ zdůvodnil toto zlevnění ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Nešťastná formulace
Povinnost jezdit při sněhu a náledí v celém Česku pouze na zimních pneumatikách stanoví novela zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích, která nabyla účinnosti před dvěma lety. Obcím navíc zůstává možnost umísťovat na svém území dopravní značky Zimní výbava. Tam, kde se značka objeví, bude muset mít auto v období od 1. listopadu do 31. března zimní obutí bez ohledu na klimatické podmínky.
Ministerstvo dopravy (MD) muselo už při vzniku novely čelit připomínkám, že formulace, která řidiče zavazuje jet na zimních pneumatikách jen za sněhu a náledí, je nešťastná. Na dotaz Práva, jestli se nechystá nějaká další úprava, odpověděl mluvčí MD Martin Novák: „Podle dopravní policie většina řidičů zákon v zimním období dodržuje a není potřeba ho měnit. Ještě vyhodnotíme tuto zimu a pak se definitivně rozhodneme.“
Jak mluvčí připomněl, podle platné právní úpravy nesmí mít zimní pneumatika u osobních aut hloubku dezénu nižší než čtyři milimetry a u vozidel o hmotnosti nad 3,5 tuny je na hnacích kolech tento limit dokonce šest milimetrů. Pokud se tato povinnost dodrží, lze v zimě jezdit i na protektorovaných pneumatikách.
Na otázku, zda bude možné přes zimu bez hrozby pokuty používat i celoroční pneumatiky, Novák ujistil: „Samozřejmě ano.“
Životnost se prodlužuje
Jednotný názor odborníci nemají na to, po jaké době je nutné si pořídit nové pneumatiky. Dosud v ČR převažovalo mínění, že maximální stáří může být čtyři roky. Zimní pneumatika totiž obsahuje siliku, která ji dělá měkčí. Časem však silika z pneumatiky vyprchá a z té se stane tvrdá guma, která na sněhu nefunguje tak, jak by měla.
Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR je ale bez obav možné kupovat nové pneumatiky až do pěti let jejich stáří a používat je v normálním provozu.
Na dotaz Práva, co říká tomuto názoru, odpověděl Novák: „Vývoj jde kupředu a je jasné, že i výrobci pneumatik přicházejí s novými technologiemi, které životnost prodlužují. Vždy ale bude záležet na tom, jak řidiči pneumatiky skladují.“