Článek
„Chceme se aktivně zapojit do studie Centra dopravního výzkumu, která by více objasnila vliv hudby či mluveného slova na bezpečnost řízení. Do doby, než studie přinese jasné výsledky, umožníme našim řidičům poslech hudby a mluveného slova, který ale nesmí svou hlasitostí obtěžovat cestující,“ uvedl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Stížnosti na hlasitou hudbu
Firma každý pracovní den sveze po Brně zhruba milion cestujících. O jejich přepravu se stará přes 1400 řidičů. Většinu z nich 23. května zaskočilo rozhodnutí vedení podniku o zákazu poslechu rádia, konkrétně hudby i mluveného slova, v prostředcích brněnské MHD.
Důvodem k tomu byly údajné stížnosti cestujících na to, že hudba hraje ve vozidlech příliš hlasitě. Dalším argumentem vedení bylo, že narůstá počet nehod způsobených řidiči brněnské MHD, prodražují se opravy vozidel a jejich havarijní pojištění. Klid ve vozidlech měl přimět řidiče k tomu, aby se věnovali řízení a předcházeli tak střetům v rušné brněnské dopravě.
V Brně zatrhli řidičům MHD poslech rádia. Cestující si stěžovali, že je ruší
Řidiči se však proti zákazu ostře ohradili s tím, že je to naopak; hudba či mluvené slovo jim v mnohahodinových službách naopak údajně pomáhají udržet si pozornost. Vedení firmy nejprve dalo souhlas k používání rádií v prázdných vozidlech a nyní původní zákaz zrušilo.
Zaskočeni vlnou zájmu o spor
„Naší snahou je zajistit bezpečnost v brněnské městské hromadné dopravě. Současně chceme snížit nehodovost a tím i výši škod, které na nás vlivem těchto kolizí dopadají. Jsme zaskočeni a svým způsobem zklamáni, jak velkou vlnu zájmu veřejnosti, médií, některých politiků a zaměstnanců toto interní opatření vyvolalo,“ doplnil ke sporu o rádia Havránek.
Před svým rozhodnutím se vedení firmy pídilo po zkušenostech z ostatních dopravních podniků a studiích, které se věnují vlivu poslechu hudby na řízení. Závěry nebyly jednoznačné. „Nevyplývá z nich přímá souvislost se zvýšenou nehodovostí, ale ani nevylučují vliv hlasité hudby nebo některých hudebních žánrů na fyziologické funkce řidiče,“ dodal generální ředitel s tím, že pro zákaz nebyly jednoznačné podklady.