Hlavní obsah

Řidiče na problematické křižovatce mají u Žďáru zpomalit úsekové radary

Žďár nad Sázavou

Sedmnáct dopravních nehod za pět let. Taková je bilance vytížené křižovatky u Mělkovic na Žďársku na silnici I/19. Když tam na konci července vyhasl život mladíka na motocyklu, objevil se na místě první pomníček. Policie navrhuje zpomalit řidiče úsekovým měřením.

U rizikové křižovatky u Mělkovic vznikl po tragické nehodě první pomníček.Video: Jiří Bárta, Novinky

Článek

Křižovatku u Mělkovic vede dopravní policie jako místo častých dopravních nehod. „V období od 1. srpna 2019 do současné doby tam evidujeme 17 dopravních nehod, z toho sedm nehod se zraněním a jednu dopravní nehodu se smrtelným zraněním, kdy příčinou bylo nedání přednosti v jízdě při vyjíždění z vedlejší pozemní komunikace,“ uvedla v srpnu na dotaz Novinek policejní mluvčí Dana Čírtková.

K tragické dopravní nehodě tam došlo letos 29. července, po střetu s osobním autem zahynul sedmnáctiletý mladík na motocyklu.

Navrhujeme instalaci zařízení pro měření úsekové rychlosti v prostoru křižovatky, což by mohlo vést ke snížení rychlosti vozidel projíždějících úsekem v přímém směru.
Dana Čírtková, policejní mluvčí

Policie v takových případech vždy provádí dopravně-inženýrské vyhodnocení nehody i prostoru a navrhuje opatření ke zvýšení bezpečnosti.

Omezení rychlosti se míjí účinkem

Na hlavní komunikaci, tedy ve směru od žďárské průmyslové zóny i od Nového Města na Moravě, aktuálně omezují značky nejvyšší dovolenou rychlost před křižovatkou na 70 kilometrů v hodině. Značky na vedlejších silnicích jsou na retro reflexním fluorescenčním podkladu. „Tato opatření se vzhledem k opakovaným dopravním nehodám jeví jako neúčinná,“ míní Dana Čírtková.

Podle policie jsou dvě možná opatření, první míří na řidiče, kteří přehlížejí sedmdesátku. „Navrhujeme instalaci zařízení pro měření úsekové rychlosti v prostoru křižovatky, což by mohlo vést ke snížení rychlosti vozidel projíždějících úsekem v přímém směru,“ zmínila policejní mluvčí. Podle informací policie už je úsekové měření rychlosti ve schvalovacím řízení na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Čtyřramenná křižovatka místo kruháče

Přeložka I/19 kolem Mělkovic je první částí obchvatu Žďáru nad Sázavou, ŘSD ji zprovoznilo před devíti lety. Už tehdy motoristé diskutovali, proč vznikla velká čtyřramenná křižovatka, a ne kruháč.

A prakticky po každé nehodě se zvedne vlna diskusí na sociálních sítích: Je to nebezpečné místo!

„U Mělkovic měl být kruháč od prvního dne, ta nesmyslná křižovatka byl výmysl totálního ignoranta,“ napsal bez servítek jeden z diskutujících po tragické nehodě.

„Měl jsem tam taky nehodu, borec mi nedal přednost. Naštěstí to odneslo jen auto. Ale nikdy nezapomenu na to, jak se to přede mnou lisuje a trhá,“ svěřil se na sítích řidič, který srážku aut odnesl „jen“ dvoutýdenní pracovní neschopností.

Bezpečnostní inspekce

Podle Ředitelství silnic a dálnic byla v době přípravy stavby přeložky křižovatka vyhovující a nebyl důvod pro její úpravu na křižovatku okružní. „Navíc svého času ani policie okružní křižovatky na silnicích I. třídy nechtěla, protože se obávala narušení plynulosti dopravy. Je pravda, že s nárůstem intenzity silničního provozu se situace změnila a na to samozřejmě budeme reagovat,“ vysvětluje Jiří Veselý, regionální mluvčí ŘSD.

„Aktuálně budeme zadávat pro křižovatku bezpečnostní inspekci, od jejích závěrů se pak bude odvíjet náš další postup, přijatá opatření a řešení,“ reagoval Jiří Veselý, regionální mluvčí ŘSD. Potvrdil, že jedním ze zvažovaných způsobů, jak zvýšit bezpečnost silničního provozu, je zavedení úsekového měření.

Město radary schvaluje

Za nejvhodnější opatření však policie aktuálně považuje úpravy křižovatky silnice I/19, III/35420 a místní komunikace na okružní křižovatku.

Že jde o rizikové místo, si uvědomuje i vedení žďárské radnice. Křižovatka leží ve žďárském katastru a spojuje město s jeho místní částí Mělkovice.

„Je nám nesmírně líto rodiny, kterou postihla nedávná tragická dopravní nehoda. Plně se tak ztotožňujeme s návrhem Policie ČR na zavedení úsekového měření, které by mohlo pomoci zklidnění situace,“ reagoval starosta Martin Mrkos (Žďár - živé město). Konečné rozhodnutí je podle něj na vlastníkovi silnice, tedy ŘSD.

Výběr článků

Načítám