Hlavní obsah

Řidičák už v sedmnácti. Při jízdě pomůže i strýc

Od ledna bude moci legálně řídit auto už sedmnáctiletý řidič. Vedle něj na sedadle spolujezdce ale musí sedět zkušený mentor. Mentorem se může stát příbuzný, například rodiče nebo teta, který má řidičák více než deset let. O odvoz z večírku se nejedná, i mentor bude muset být za jízdy střízlivý.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Martin Kupka

Článek

Umožní to novela zákona o silničním provozu, která začne platit 1. ledna. Novinkou bude i zjednodušení bodového systému. Řidič u sebe ani nebude muset mít plastový řidičský průkaz, prokázat totožnost může občankou nebo pasem.

Do autoškoly v patnácti

Nově se lidé setkají s pojmem L17, který označuje alternativní programy autoškol pro mladé, začínající řidiče. Díky novému systému se mohou mladí lidé přihlásit do výuky v autoškole třeba už v patnácti letech a závěrečné zkoušky absolvovat ještě před dovršením plnoletosti. Mladý řidič ale bude smět řídit pouze pod dohledem konkrétního zkušeného řidiče, který je zapsán v registru řidičů jako takzvaný mentor.

Příprava a výcvik pro získání řidičského oprávnění skupiny B v systému L17 se nijak zásadně neliší od standardního kurzu dospělých.

Třetina řidičů by snížila počet pokusů na složení zkoušky v autoškole, odhalil průzkum

AutoMoto

„Každý žadatel musí absolvovat minimálně 14 hodin teoretické výuky a 28 hodin praktických jízd,“ vysvětlil předseda Asociace autoškol Aleš Horčička. Režim L17 umožní získat řidičák o něco dřív, ale přináší i povinnost mít u sebe při každé jízdě mentora.

Ten musí splňovat zákonné podmínky. Má mít řidičák nejméně deset let, musí být v době jízdy střízlivý a bez vlivu drog a nemá mít v bodovém hodnocení zaznamenán žádný bod. Mladý řidič může mít až čtyři mentory.

Od programu L17 si ministerstvo dopravy slibuje nižší nehodovost. Mladí řidiči do 24 let totiž patří dlouhodobě k nejrizikovějším.

„Nejvíce usmrcených a těžce zraněných zapříčiní mladí řidiči s délkou praxe jeden rok, a to především muži. Tito řidiči tíhnou k tomu na silnici riskovat, nemají ale odhad na limity vozidla a na to, jak řešit krizovou situaci,“ uvedl už dříve Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Mentoři se budou strukturovat z blízké či vzdálené rodiny řidiče
Aleš Horčička, Asociace autoškol

V souvislosti s novými pravidly vznikla i nová aplikace Autoškola L17, kterou dal dohromady tým odborníků z Asociace autoškol ve spolupráci s policií a ministerstvem dopravy. Aplikace obsahuje rady a návod pro řidiče i mentory.

Novela podle ministerstva dopravy výrazně zjednoduší i zpřehlední bodový systém. „Jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Novela zavádí nově jen tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby pokut na místě.

Od ledna příštího roku už nebude nutné mít u sebe při řízení na našich silnicích kartičku řidičského průkazu, bude stačit prokázat při kontrole totožnost. Mít u sebe plastovou kartičku řidičského průkazu bude nutné pouze při cestách do zahraničí. Odpadá i povinnost mít u sebe v autě osvědčení o registraci vozidla.

Masivní výměna řidičáků. Nápor bude na podzim

Domácí

Výběr článků

Načítám