Článek
Úřad stanovil délku evaluační jízdy na čtyři hodiny, avšak započítal do ní i úvodní hodinovou teoretickou přednášku a závěrečné půlhodinové zhodnocení jízdy s instruktorem.
Dvě a půl hodiny na jízdu v provozu je poměrně dost. Prověření tedy bude důkladné
„Z času čtyři hodiny připadají v rámci evaluace na jízdu v provozu dvě a půl hodiny. Což je poměrně dost, pokud si vzpomeneme na závěrečnou jízdu při získávání řidičského průkazu. Prověření tedy bude důkladné,“ upřesnil pro Právo mluvčí resortu František Jemelka.
Opilý žák autoškoly u Třince šokoval učitelku i policisty
Jízdy při závěrečné zkoušce v autoškole v praxi obvykle trvají jen 20 až 30 minut. Vedle evaluační jízdy bude muset začínající řidič po přestupku i na přednášku dopravně-psychologickou. Ani ta nebude z nejkratších – potrvá čtyři hodiny.
Řidičák na zkoušku je součástí chystaných změn zákona o provozu na pozemních komunikacích, který by měl platit od začátku roku 2024.
Má se týkat všech nováčků za volantem bez ohledu na jejich věk v prvních dvou letech poté, co získali řidičský průkaz.
Pokud by dotyčný spáchal nějaký závažný přestupek hodnocený šesti trestnými body z celkových dvanácti, tak musí evaluační jízdu a přednášku absolvovat do následujících tří měsíců.
Vyšší pokuty a nový bodový systém. Kupka představil změny v silničních pravidlech
Inspirace Německem
Resort dopravy se u řidičáku na zkoušku inspiroval v Německu a Rakousku, kde je to osvědčená praxe.
Novela zákona, kterou minulý měsíc představil ministr Martin Kupka (ODS), zahrnuje i možnost usednutí za volant pro sedmnáctileté. Do provozu ale budou moci pouze s tzv. mentorem po boku, což podle předpokladu ministerstva bude nejčastěji rodič.
Padesát let jezdil na motorkách bez řidičáku, na stará kolena spadla klec
Norma má také zjednodušit systém trestných bodů. Nově se mají body přičítat po dvou, čtyřech a šesti. Maximum dvanácti trestných bodů zůstává. Kupka chce zpřísnit postihy za nebezpečné přestupky jako jízda na červenou či mobil za volantem. U drobnějších prohřešků jako nezapnutá světla chce být naopak benevolentnější.
Změnit by se měla i pravidla předjíždění cyklistů, ačkoliv jejich stávající úprava platí teprve od ledna.
Podle návrhu by povinný boční odstup předjíždějícího auta od cyklisty na 1,5 metru nadále platil jen při rychlosti vozidla nad 30 km/h.
Návrh novely má jít na podzim do vlády a pak zamíří ke schválení do parlamentu.