Článek
„I když se v současné době soustředíme na baterie pro stacionární ukládání energie, jsme schopni v nákladní dopravě nabídnout řešení, které je efektivnější než současně využívané baterie. První vlaštovkou je komunální auto El Zebra,“ představil jedno z nových vozidel Radomír Prus, hlavní akcionář projektu Magna Energy Storage (MES) v Horní Suché u Havířova.
Revoluční české baterie se probojovaly do finále soutěže NASA
Ten neskrývá své přesvědčení, že elektromobilům patří v městském provozu budoucnost. „Kde jinde, než v centru měst by měly jezdit elektromobily? Navíc přicházíme s komplexním řešením pro komunální služby, sestávajícím z výroby elektrické energie solárními panely či malými větrníky, přes bateriovou dobíjecí stanici, až po komunální elektro auto = opravdu čistá elektromobilitu do měst,“ doplnil Prus.
Malé městské auto i kamion
El Zebra nicméně není jediným vozidlem, které bylo na čtvrteční akci k vidění. Revolučními českými bateriemi je poháněno také malé městské autíčko ELBLESK, u něj lze pouhým přepojením kabelů na HE3DA baterii nahradit dnes používané olověné baterie.
„Přestože se spíše prozatím vidíme v nákladní dopravě, tak i u mini autíčka jsme schopni prodloužit dojezd a životnost baterií, zkrátit dobu nabíjení a vybíjení a snížit ekologické dopady, zlepšujíce jeho užitnou hodnotu,“ vypočítal přednosti takového řešení Prus.
Stejně tak mohou být baterie HE3DA využity pro startování automobilů – dokonce i kamionů. Hlavní výhodou jsou v tomto případě proporce. Standardně totiž kamiony musí mít dohromady dvě baterie vážící 100 kg, s řešením od HE3DA však stačí pouze jedna baterie s váhou 17 kg.
Sluší se podotknout, že využití v elektromobilech se přímo nabízí. V současnosti totiž prakticky celý svět řeší otázku nebezpečnosti aktuálně používaných akumulátorů. Ty mohou během nehody v krajním případě začít hořet, nebo dokonce vybuchnout. S novými akumulátory od společnosti HE3DA však toto nehrozí.
S ohledem na současné výrobní kapacity však zatím s masivním nasazením v automobilovém průmyslu tvůrci nepočítají.
Využití v energeticky soběstačných domech
Kromě automobilového průmyslu mají baterie najít uplatnění také v energeticky soběstačných domech. U nich se v současnosti často řeší otázka, jak zálohovat energii vytvořenou z obnovitelných zdrojů – konkrétně to, že lidé potřebují energii v jiný čas, než je vytvořena, a že během určitých částí dne dochází k nárazovému přetěžování. Odpovědí na tyto problémy by měly být právě nové baterie.
Patent na revoluční baterie má český vědec Jan Procházka, který bez nadsázky nejpodstatnější části baterie překopal od samého začátku. V současnosti se totiž lithiové baterie vyrábějí z tenkých elektrod, které mají podobu kovových fólií. Na nich je pak nalepena aktivní vrstva. Všechny tyto části jsou skládány vertikálně.
Akumulátor z českých dílen, který je mimochodem 100% recyklovatelný, má však vlisované jednotlivé články horizontálně, a navíc ve formě tablet zasazených do kovového rámu. V praxi tak má dvacetkrát silnější tloušťku i kapacitu elektrod, díky čemuž dokáže pojmout mnohem více elektrické energie než současná řešení.
Nové baterie mají i další výhody. Dají se nabít rychleji, a hlavně jsou daleko bezpečnější. Tvůrci dokonce tvrdí, že jde o nejbezpečnější lithiovou baterii na planetě, což se snažili demonstrovat i v praxi. Na propagačním videu mlátí do akumulátoru kladivem, a dokonce do něj i vrtají, přesto baterie nezačne hořet ani neexploduje.
Toho se podařilo docílit díky využití nanotechnologií. Právě nanomateriálem jsou totiž jednotlivé vrstvy baterie pokryty, díky čemuž například nemohou hořet. „Nanotechnologie umožní efektivní skladování energie v masovém měřítku, ale zároveň přináší výhody pro malé záložní zdroje, automobilový průmysl i pro elektromobilitu,” prohlásil Procházka.