Článek
Změnu navrhl poslanec Martin Kolovratník (ANO). Zdůvodnil to tím, že revizoři nyní s ohledem na občanský zákoník nemají možnost informovat rodiče o tom, že jejich potomek cestoval bez platné jízdenky. Pokud to svým rodičům děti nepřiznají a pokutu nezaplatí, mohou si do dospělosti přinést skrytý několikaletý dluh, uvedl poslanec.
Nová pravidla pro taxi i alternativní dopravce
Změna je součástí novely, která má především zjednodušit pravidla taxislužby ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxislužeb už nebudou muset mít povinně taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, světlo na střeše označující taxi povinné nebude. Taxikáři navíc nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů.
Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by mohly taxíky využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči Uberu nebo Boltu. Nově budou muset být všechny označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat místním dopravní úřad za zhruba 500 korun. Střešní svítilnu s nápisem TAXI mají mít nadále vozy taxislužby, které si lidé zastaví na ulici. |
Poslanci chtějí v předloze upravit především pravidla evidence vozů taxislužby. Kdo by evidenční nálepku vozidla taxislužby dal na jiné auto, než pro které byla vydána, tomu by hrozila pokuta až 350 000 korun.
Sněmovní výbor ale nepodpořil návrhy Jakuba Michálka (Piráti), který by chtěl zavést registrační povinnost i pro alternativní přepravce, kteří najezdí více než deset hodin za dva týdny. Cizinci, kteří chtějí být taxikáři, by podle Michálka měli obci doložit pracovní povolení a výpis z rejstříku trestů.
Senát schválil rychlejší oddlužení pro děti žijící v dluhové pasti
Novela, která by podle vlády i opozice mohla vést k levnějším cenám taxislužby, se dotkne desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, dalších skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Bolt (dříve Taxify).