Článek
Rozlehlou mozaiku regionálního umělce Vladislava Vaculky o více než deseti metrech čtverečních restaurátoři postupně odstraní i s betonovým lepidlem od stěny a po dobu rekonstrukce obchodního domu umístí do depozitu.
Podobné úkoly dostávají jen zřídka. „Je to celkem výjimečná věc. Zabýváme se především restaurováním nástěnné malby. Výjimečný je i postup transferu. Podobně totiž postupujeme jen při radikálních řešeních, kdy není možné dílo zachovat na daném místě,“ uvedl restaurátor Miroslav Bodanský.
Zpočátku musejí restaurátoři rozdělit jednotlivé díly, ze kterých je reliéf složen. „V podstatě se jedná o velké puzzle. Keramické dlaždice jsou nepravidelné a těsně do sebe zapadají. Při snímání postupujeme od rohu kraje, keramika je lehká a lepidlo pod ní hodně tvrdé. Takže jej od stěny odstraňujeme i s ním. Postupně oddělujeme jednotlivé kachličky. Pomocí dlátka, kladiva, pilek a skalpelů,“ přiblížil Bodanský.
Reliéf vznikl v 60. letech minulého století. Podle historičky umění Vladislavy Říhové je hodnotný tím, že je jedním z prvních kvalitních děl, která se v dané době ve Zlíně objevila. „Dílo vzniklo již po etapě socialistického realismu, je ovlivněné takzvaným moderním bruselským stylem," vysvětlila novinářům Říhová, která se zabývá českým uměním 50. až 80. let ve veřejném prostoru.
Dům dostane původní podobu
Vaculka měl ve Zlíně čtyři další realizace, reliéf v obchodním domě patří podle Říhové k nejlepším po technické stránce i z hlediska materiálu. Vaculka pracoval v Jarošově u Uherského Hradiště a používal hlínu z nedalekých Tupes, které jsou proslulé keramikou. „Měl také rád Picassa, to se objevuje na obličejích postav reliéfu,“ doplnila Říhová.
Obchodní dům v centru Zlína je nyní až na jedno podlaží zavřený. Zcela se pro veřejnost uzavře na konci června, poté začne rekonstrukce. Dům byl postaven podle návrhu Františka Lydie Gahury v duchu funkcionalistické architektury v roce 1932. V 50. letech minulého století však po necitlivých zásazích změnil vzhled. Nyní se vrátí do své původní podoby.