Hlavní obsah

Resort dopravy jezdí bez elektromobilů

Ve službách ministerstva dopravy nejezdí jediný čistý elektromobil, i když budoucnost automobilové dopravy, jak ji líčí Evropská unie i automobilky samotné, je podle všeho bezemisní a nejspíše elektrická.

Foto: EnvatoElements

Ilustrační foto

Článek

„Náš vozový park čítá dvacet vozidel se spalovacím motorem a jedenáct aut s hybridním pohonem,“ potvrdil Právu Filip Medelský, mluvčí ministerstva.

Když resorty nakupují nová auta, musejí od loňského prosince myslet také na životní prostředí. Zákon přejatý z evropské směrnice hovoří jasně: bezmála třicet procent aut, která se pořídí veřejnou zakázkou, musí být nízkoemisní. Hybridy se do této kategorie vejdou, navíc kombinují elektrický a spalovací motor a díky tomu je tolik netrápí běžné neduhy elektromobilů, tedy vyšší cena, menší dojezd a delší nabíjení.

Náš vozový park čítá dvacet vozidel se spalovacím motorem a jedenáct aut s hybridním pohonem
Filip Medelský, ministerstvo dopravy

Jedním hybridem jezdí i mi­nistr dopravy Martin Kupka (ODS) a celkově tyto vozy tvoří na dopravě přes třetinu vozového parku. Pokud jde ovšem o čisté elektromobily, je na tom resort podobně neslavně jako Česká republika, která je na chvostu Evropy.

Stát rozdělí firmám na podporu elektromobility 1,95 miliardy

AutoMoto

V Česku tvoří elektromobily zhruba tři procenta všech prodaných vozů. Průměr Unie jde lehce přes 14, hůř než my je na tom pouze Slovensko. Dnes u nás jezdí okolo dvaceti tisíc bateriových elektromobilů, přes tři čtvrtiny z nich si pořídily firmy.

„Není lehké předpovědět, jaká technologie alternativního pohonu bude do budoucna hrát prim. Vývoj celého odvětví prochází bouřlivým obdobím,“ říká Medelský. S hybridy je ministerstvo spokojeno, koncem loňského roku vybudovalo ve svých prostorách čtyři rychlonabíjecí stanice, tzv. wallboxy.

Pestrou škálu pohonů vy­­užívá vozový park ministerstva životního prostředí. Mezi 61 vozy se najdou tři čisté elektromobily, jedenáct plug-in hybridů nebo šest vozů na stlačený zemní plyn. Resort už chce nakupovat pouze bezemisní nebo nízkoemisní vozy.

„Máme v provozu jeden wallbox, chceme další dva a také jednu nabíjecí stanici na solár­­ní energii. Co se týče obnovy vozového parku, chceme být lídrem státní správy,“ řekla Právu mluvčí Lucie Ješátková.

Ekologická modernizace nás nespasí, říká německý politolog Ulrich Brand

SALON

Zkouší se i vodík

Resorty životního prostředí a práce a sociálních věcí také od května testují dvě auta na vodíkový pohon. V České republice jde zatím o naprosto okrajovou záležitost, jezdí tu jen 24 takových vozů.

„Provoz vodíkového auta po roce vyhodnotíme, zatím jezdí především po Praze a okolí. Výhodou je tichý provoz a rychlé tankování, ale plnicích stanic je málo,“ říká Jakub Augusta, mluvčí ministerstva práce. Tento resort využívá i tři hybridy a jeden čistý elektromobil, k dispozici má jeden wallbox.

„Z čistě praktických důvodů nepoužíváme elektromobil na dlouhé přejezdy. Důležitý je nejen dojezd auta, ale také schopnost rychle reagovat na změnu situace,“ dodal Augusta. Od roku 2035 přitom po­dle unijních plánů bude možné koupit jen nové auto, které bude bezemisní – s největší pravděpodobností přitom půjde právě o čistý elektromobil.

Osobních aut přibudou miliony, uvádí studie. Kolony už ale lidé prostojí v elektromobilech

Ekonomika

Výběr článků

Načítám