Článek
Od té doby došlo na zvlněné vozovce I/3 k řadě dalších vážných nehod. „V loňském roce uplynulo dvacet let od tragické nehody autobusu u Nažidel. Už tehdy se mluvilo o dálnici jako o prioritě a jediném možném řešení pro silnici I/3, která je v mnoha úsecích pro současný automobilový provoz naprosto nevyhovující,“ připomněl při zahájení stavby ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Upozornil, že stávající komunikace u Nažidel má přezdívku silnice smrti. Nový úsek vyjde na 875 milionů korun bez daně a měl by být hotový do tří let. „Výstavbou tohoto úseku i dalšího úseku z Kaplice nádraží k Nažidlům, který se připravuje, tak dovedeme dálnici D3 k rakouské hranici, ale také splatíme velký dluh bezpečnosti,“ je přesvědčený Kupka.
Součástí výstavby 3,5 kilometru dlouhého úseku z Nažidel do Dolního Dvořiště budou také tři mosty, mimoúrovňová křižovatka a ekodukt pro migraci živočichů. Jihočeská část by měla být se dvěma zmíněnými úseky dokončena v roce 2026, tedy dříve než navazující dálnice na rakouské straně.
Tři auta bourala u Nažidel kvůli rozsypanému dřevu, jeden mrtvý
„Vzhledem k tomu, že z rakouské strany bude dálnice hotová až za několik let, budou řidiči z dálnice D3 prozatím sjíždět provizorním sjezdem před státní hranicí. Těsně před zahájením je i poslední úsek dálnice D3 v Jihočeském kraji mezi Kaplicí a Nažidly. Jeho výstavba by měla být zahájena v průběhu první poloviny tohoto roku,“ ujistil ředitel ŘSD Radek Mátl.
V současné době je ve výstavbě 31, 9 kilometru jihočeské části dálnice D3. Daleko komplikovanější je situace ve středních Čechách, kde se v souvislosti s dokončením zatím mluví o roku 2030.
Dálnice D3 má spojovat Prahu, Tábor, České Budějovice s rakouskou hranicí a výstavba začala už v roce 1987. Tato stěžejní česká komunikace bude pak součástí mezinárodní silnice E55 Helsinborg–Berlín–Praha–Salzburg.