Článek
Spytihněvská plavební komora je první komorou při Baťově kanálu, která prochází celkovou rekonstrukcí. I když byla stále funkční, Povodí Moravy se tak snaží předejít případným technickým komplikacím v průběhu následujících sezon.
Pět metrů hluboká plavební komora je nyní bez vody, stavbaři v těchto dnech vyměnili její obrovská přední i zadní vrata, která zadržují vodu před komorou a v komoře. K jejich montáži byl zapotřebí těžkotonážní jeřáb. „Vzpěrná vrata váží 2,7 tuny, jsou 3,2 metru široká a čtyři metry vysoká,“ přiblížil mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař. „Pomalu, máme je mírně šikmo, musíme je vycentrovat,“ volá směrem k muži s ovladačem jeřábu jeden ze stavebních dělníků, když osazují jedny ze vrat do speciálních čepů. Jde o milimetrovou práci.
Z přívalu vody do komory strach dělníci nemají. Kromě už nainstalovaných vrat z horní strany komory od řeky Moravy je od vody chrání provizorní hráz. „Tak a máme to, můžeme napouštět,“ ulevuje si s úsměvem po montáži posledních vrat další dělník. Ještě předtím ale musí vyklidit ze dna nádrže stavební materiál a dokončit poslední práce.
Teprve poté se může první komora na trase Baťova kanálu napustit vodou. „Ve Spytihněvi začíná cesta kanálem. Voda do něj před jezem vtéká z Moravy. Tato komora patří mezi nejméně vytížené ze všech. I tak přes ni během hodiny v sezonu projede čtyřiadvacet lodí,“ přiblížil Právu Stanislav Hampala, který v minulosti spytihněvskou komoru obsluhoval. Nyní na kanálu provozuje výletní loď Morava.
Pět metrů vysoká plavební komora ve Spytihněvi má délku osmatřicet metrů, její šířka je 5,3 metru. Po napuštění v ní bude zhruba dva a půl metru vody. A po otevření spodních vrat klesne hladina vody v komoře o osmdesát čísel na 170 centimetrů. To je rozdíl mezi hladinou řeky Moravy a první částí schodovitě postaveného Baťova kanálu.
„V následujících dvou týdnech odtěžíme provizorní hráz v horní rejdě, dokončíme betonování dolního zhlaví, komoru osadíme ovládacími prvky, signalizačním a plavebním značením a provedeme provozní zkoušky. Všechno běží podle plánu,“ potvrdil Pavel Cenek z Povodí Moravy. Práce zabraly stavbařům sedm měsíců, už nyní vědí, že další komorou určenou k opravě bude v říjnu ta ve Veselí nad Moravou. Rekonstrukce obou komor Povodí přijdou na 48 milionů korun. Poté budou postupně následovat všechny ostatní.
Baťův kanál je technickou památkou. Vybudovaný byl v letech 1934 až 1938 a sloužil k dopravě lignitu z Hodonínska na Zlínsko. Nyní je určený k rekreačním plavbám výletních lodí. Celá vodní cesta je přístupná i pro ty, kteří vlastní člun. Za užívání vodní cesty a průjezd plavebními komorami se neplatí žádné poplatky, a to ani v případě soukromých lodí.
Během dvaapadesát kilometrů dlouhé trasy musejí lodě překonat třináct plavebních komor. Celkový výškový rozdíl hladiny je na této vodní cestě 18,6 metru. Na trase je v současné době vybudováno jednadvacet přístavů a přístavišť a ročně tuto vodní cestu navštíví kolem osmdesáti až devadesáti tisíc turistů.