Článek
Spytihněvská plavební komora je první komorou při Baťově kanálu, která prochází celkovou rekonstrukcí. I když byla stále funkční, Povodí Moravy se tak snaží předejít případným technickým komplikacím v průběhu následujících sezon.

Stavební dělníci umísťují vrata komory do speciálních čepů
Pět metrů hluboká plavební komora je nyní bez vody, stavbaři v těchto dnech vyměnili její obrovská přední i zadní vrata, která zadržují vodu před komorou a v komoře. K jejich montáži byl zapotřebí těžkotonážní jeřáb. „Vzpěrná vrata váží 2,7 tuny, jsou 3,2 metru široká a čtyři metry vysoká,“ přiblížil mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař. „Pomalu, máme je mírně šikmo, musíme je vycentrovat,“ volá směrem k muži s ovladačem jeřábu jeden ze stavebních dělníků, když osazují jedny ze vrat do speciálních čepů. Jde o milimetrovou práci.

Stavební dělníci umísťují vrata komory do speciálních čepů
Z přívalu vody do komory strach dělníci nemají. Kromě už nainstalovaných vrat z horní strany komory od řeky Moravy je od vody chrání provizorní hráz. „Tak a máme to, můžeme napouštět,“ ulevuje si s úsměvem po montáži posledních vrat další dělník. Ještě předtím ale musí vyklidit ze dna nádrže stavební materiál a dokončit poslední práce.

Foto ze dna plavební komory
Teprve poté se může první komora na trase Baťova kanálu napustit vodou. „Ve Spytihněvi začíná cesta kanálem. Voda do něj před jezem vtéká z Moravy. Tato komora patří mezi nejméně vytížené ze všech. I tak přes ni během hodiny v sezonu projede čtyřiadvacet lodí,“ přiblížil Právu Stanislav Hampala, který v minulosti spytihněvskou komoru obsluhoval. Nyní na kanálu provozuje výletní loď Morava.

S instalací komorových vrat pomáhal jeřáb
Pět metrů vysoká plavební komora ve Spytihněvi má délku osmatřicet metrů, její šířka je 5,3 metru. Po napuštění v ní bude zhruba dva a půl metru vody. A po otevření spodních vrat klesne hladina vody v komoře o osmdesát čísel na 170 centimetrů. To je rozdíl mezi hladinou řeky Moravy a první částí schodovitě postaveného Baťova kanálu.

Plavební komora ve Spytihněvi na Zlínsku
„V následujících dvou týdnech odtěžíme provizorní hráz v horní rejdě, dokončíme betonování dolního zhlaví, komoru osadíme ovládacími prvky, signalizačním a plavebním značením a provedeme provozní zkoušky. Všechno běží podle plánu,“ potvrdil Pavel Cenek z Povodí Moravy. Práce zabraly stavbařům sedm měsíců, už nyní vědí, že další komorou určenou k opravě bude v říjnu ta ve Veselí nad Moravou. Rekonstrukce obou komor Povodí přijdou na 48 milionů korun. Poté budou postupně následovat všechny ostatní.

Před přívalem vody do kanálu chrání stavební dělníky provizorní hráz
Baťův kanál je technickou památkou. Vybudovaný byl v letech 1934 až 1938 a sloužil k dopravě lignitu z Hodonínska na Zlínsko. Nyní je určený k rekreačním plavbám výletních lodí. Celá vodní cesta je přístupná i pro ty, kteří vlastní člun. Za užívání vodní cesty a průjezd plavebními komorami se neplatí žádné poplatky, a to ani v případě soukromých lodí.
Během dvaapadesát kilometrů dlouhé trasy musejí lodě překonat třináct plavebních komor. Celkový výškový rozdíl hladiny je na této vodní cestě 18,6 metru. Na trase je v současné době vybudováno jednadvacet přístavů a přístavišť a ročně tuto vodní cestu navštíví kolem osmdesáti až devadesáti tisíc turistů.