Hlavní obsah

Místo lodí se v plavební komoře Baťova kanálu prohánějí dělníci

Zcela bez vody je nyní po devadesáti letech od výstavby plavební komora ve Spytihněvi na Zlínsku. Správce plavební cesty Baťova kanálu, Povodí Moravy, rozhodl o její generální opravě. Namísto lodí obsadili komoru stavební dělníci. V současné době finišují s opravami. Plavební sezona se totiž blíží. Začne již 1. května.

Plavební komora ve Spytihněvi na ZlínskuVideo: Aleš Fuksa, Novinky

Článek

Spytihněvská plavební komora je první komorou při Baťově kanálu, která prochází celkovou rekonstrukcí. I když byla stále funkční, Povodí Moravy se tak snaží předejít případným technickým komplikacím v průběhu následujících sezon.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Stavební dělníci umísťují vrata komory do speciálních čepů

Pět metrů hluboká plavební komora je nyní bez vody, stavbaři v těchto dnech vyměnili její obrovská přední i zadní vrata, která zadržují vodu před komorou a v komoře. K jejich montáži byl zapotřebí těžkotonážní jeřáb. „Vzpěrná vrata váží 2,7 tuny, jsou 3,2 metru široká a čtyři metry vysoká,“ přiblížil mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař. „Pomalu, máme je mírně šikmo, musíme je vycentrovat,“ volá směrem k muži s ovladačem jeřábu jeden ze stavebních dělníků, když osazují jedny ze vrat do speciálních čepů. Jde o milimetrovou práci.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Stavební dělníci umísťují vrata komory do speciálních čepů

Z přívalu vody do komory strach dělníci nemají. Kromě už nainstalovaných vrat z horní strany komory od řeky Moravy je od vody chrání provizorní hráz. „Tak a máme to, můžeme napouštět,“ ulevuje si s úsměvem po montáži posledních vrat další dělník. Ještě předtím ale musí vyklidit ze dna nádrže stavební materiál a dokončit poslední práce.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Foto ze dna plavební komory

Teprve poté se může první komora na trase Baťova kanálu napustit vodou. „Ve Spytihněvi začíná cesta kanálem. Voda do něj před jezem vtéká z Moravy. Tato komora patří mezi nejméně vytížené ze všech. I tak přes ni během hodiny v sezonu projede čtyřiadvacet lodí,“ přiblížil Právu Stanislav Hampala, který v minulosti spytihněvskou komoru obsluhoval. Nyní na kanálu provozuje výletní loď Morava.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

S instalací komorových vrat pomáhal jeřáb

Pět metrů vysoká plavební komora ve Spytihněvi má délku osmatřicet metrů, její šířka je 5,3 metru. Po napuštění v ní bude zhruba dva a půl metru vody. A po otevření spodních vrat klesne hladina vody v komoře o osmdesát čísel na 170 centimetrů. To je rozdíl mezi hladinou řeky Moravy a první částí schodovitě postaveného Baťova kanálu.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Plavební komora ve Spytihněvi na Zlínsku

„V následujících dvou týdnech odtěžíme provizorní hráz v horní rejdě, dokončíme betonování dolního zhlaví, komoru osadíme ovládacími prvky, signalizačním a plavebním značením a provedeme provozní zkoušky. Všechno běží podle plánu,“ potvrdil Pavel Cenek z Povodí Moravy. Práce zabraly stavbařům sedm měsíců, už nyní vědí, že další komorou určenou k opravě bude v říjnu ta ve Veselí nad Moravou. Rekonstrukce obou komor Povodí přijdou na 48 milionů korun. Poté budou postupně následovat všechny ostatní.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Před přívalem vody do kanálu chrání stavební dělníky provizorní hráz

Baťův kanál je technickou památkou. Vybudovaný byl v letech 1934 až 1938 a sloužil k dopravě lignitu z Hodonínska na Zlínsko. Nyní je určený k rekreačním plavbám výletních lodí. Celá vodní cesta je přístupná i pro ty, kteří vlastní člun. Za užívání vodní cesty a průjezd plavebními komorami se neplatí žádné poplatky, a to ani v případě soukromých lodí.

Během dvaapadesát kilometrů dlouhé trasy musejí lodě překonat třináct plavebních komor. Celkový výškový rozdíl hladiny je na této vodní cestě 18,6 metru. Na trase je v současné době vybudováno jednadvacet přístavů a přístavišť a ročně tuto vodní cestu navštíví kolem osmdesáti až devadesáti tisíc turistů.

Výběr článků

Načítám