Článek
Vlak je součástí projektu Legie 100, který má připomenout výročí vzniku československých legií na východní i západní frontě. Vstupovali do nich dobrovolníci z řad Čechoslováků žijících v cizině, ale i vojáci rakousko-uherské armády, aby bojovali za vznik samostatného státu.
Vlak se skládá z deseti vagónů a parní lokomotivy. V sestavě jsou zdravotní, prodejní nebo štábní vagóny, vůz polní pošty nebo takzvaná těpluška, která byla legionářům po několik měsíců domovem.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Vojáci si ji podle Jiřího Charfreitaga, tajemníka projektu Legie 100, zařizovali palandami nebo kamny.
Další součástí Legiovlaku je obrněný vůz. Ty si podle Charfreitaga legionáři vyráběli z amerických uhlových vozů, které během své cesty ukořistili. "Přestavili je na nedobytné pevnosti," poznamenal. V sestavě je i kovářský vagón, který byl zrekonstruován na Slovensku, dva plošinové a ubytovací vůz, ve kterém bude přespávat posádka Legiovlaku.
Vozy jsou vybaveny replikami, originálními exponáty a několika stovkami fotografií. Na některé exponáty bude možné si sáhnout, například na některé zbraně.
„Je to především dluh nás českých občanů našim předkům, kteří neměli možnost v minulosti obhájit, proč vybojovali naši samostatnost, takže chceme přiblížit veřejnosti, kdo byli českoslovenští legionáři a kdo byl u zrodu naší samostatné republiky,“ vysvětlil Charfreitag.
Po Mladé Boleslavi bude Legiovlak pokračovat do Liberce, zastaví se v Hradci Králové, Českých Budějovicích, ale také v Brně či Zlíně. Na podzim by mohl zavítat i na Slovensko. Jeho pouť skončí v roce 2020.