Článek
Na kontrolním dni to ve čtvrtek řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Stavbu označil za jednu z nejdůležitějších, jaká nyní probíhá na české železniční síti.
„Na novém spojení mezi centrem Prahy, Letištěm Václava Havla a Kladnem probíhají dvě důležité stavby. Jedna tady, mezi Bubny a výstavištěm, druhá mezi Kladnem a Kladnem-Ostrovec,“ přiblížil aktuální dění.
Část mezi Bubny a výstavištěm zahrnuje výstavbu nové výpravní haly Praha-Bubny o rozměrech 250 × 50 metrů, stanici Výstaviště, tři estakády, které nahradí přejezd v Bubenské ulici, i náspy, jež dosud rozdělovaly velkou část Holešovic. Vyjde na pět miliard korun.
„Vidíte založení pro budoucí ocelovou lávku, která propojí Letnou se Stromovkou a zpřístupní zastávku z letenské strany,“ ukazovala na betonový blok ve svahu Eva Schreierová, dozor investora, na vznikající stanici Výstaviště nad Strojnickou ulicí.
Nosná ocelová konstrukce je ve výrobě, na místě by se měla objevit do konce června. Na zastávce se staví nástupiště a zastřešení, pracuje se na železničním spodku a opěrných a zárubních zdech.
Směrem do Bubnů pokračuje estakáda dlouhá necelých 600 metrů, která nahradila původní železniční most. Správa železnic jej předala Národnímu technickému muzeu, které konstrukci vystaví v budoucím Železničním muzeu na Masarykově nádraží.
Další dvě estakády s dvěma kolejemi měří 197 metrů. Po jedné zamíří linky do Kralup nad Vltavou, po druhé na letiště. Zastávka Holešovice bude zrušena, cestující využijí ty v Bubnech a na holešovickém nádraží. Součástí díla je i pěší propojka pod tratí mezi Dělnickou a Veletržní ulicí, která od konce září po letech spojí horní a dolní Holešovice.
Dělníci demontovali v Praze historický železniční most, poputuje do muzea
Bývalá stanice Bubny, odkud bylo za holokaustu deportováno na 50 tisíc českých Židů do koncentračních táborů, zůstává, vznikne v ní Památník ticha, místo pro moderní vzdělávání a diskuse o historii. Termín zahájení přeměny je zatím v nedohlednu.
„Jsme ve spojení s ministerstvem kultury, bavíme se o tom, kdo by převzal investorskou aktivitu,“ konstatoval Kupka. Ujistil, že před budovou zůstanou koleje, na nich budou stát historické železniční vozy, které připomenou smutnou událost.
Nová výpravní budova Bubny pojme čtyři koleje. Ve střeše vznikly světlíky, aby do útrob proudilo denní světlo. Střecha bude částečně přístupná veřejnosti. V současné době na místě probíhá betonáž pohledových sloupů a stropů.
V jejím sousedství má v budoucnu vyrůst Vltavská filharmonie. Podle Kupky s tím stavba počítá, takže budování kulturního stánku nezasáhne do provozu na trati. „Budou instalovány antivibrační rohože, aby železnice nerušila filharmonii,“ přiblížil jedno z opatření.
Kompletní rekonstrukcí prochází Bubenská ulice, do které se o prázdninách vrátí provoz.
Modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělena na více než deset staveb. V letech 2017–20 prošel renovací Negrelliho viadukt, v roce 2022 začala přestavba kolejí mezi Kladnem a Kladnem-Ostrovec, loni navázala rekonstrukce úseku Bubny – Výstaviště Praha. Rozběhla se modernizace Masarykova nádraží.
Správa železnic nyní hledá zhotovitele prací mezi Ruzyní a Kladnem, těsně před vyhlášením vítěze je tendr na projektanta úseku z výstaviště do Dejvic.