Hlavní obsah

Rekonstrukce D1 zvýšila zájem o malé vrtulníky

Právo, Miloslav Hradil

Zvýšený zájem o ultralehké vrtulníky zaznamenala v souvislosti s rekonstrukcí dálnice D1 mezi Prahou a Brnem společnost Mamba Air z Bohuňovic na Olomoucku. Firma montuje italské dvoumístné ultralehké vrtulníky CH-7 a CH-77, přibližně třetinu jejich komponentů navíc sama vyrábí.

Foto: Vlasta Hradilová, Právo

Motor vrtulníku spotřebuje za hodinu letu 15 až 18 litrů naturalu.

Článek

„Zájem je všeobecný, ale v poslední době přišlo pár klientů s tím, že chtějí vrtulník právě kvůli opravám dálnice D1,“ řekl Právu ve středu majitel Mamba Air Ivo Brumar. Jde podle něj o podnikatele, kteří si od vrtulníků slibují výraznější usnadnění cestování mezi Moravou a Prahou.

Foto: Vlasta Hradilová, Právo

Ročně vyrobí v Bohuňovicích 10 až 15 ultralehkých vrtulníků.

„Obávají se dlouhých kolon a častých komplikací na dálnici. Vrtulníkem jsou v Praze za hodinu, nikdo je nestaví, neomezuje a ani nehrozí, že se třeba srazí s kamiónem. A pak hlavně, když chtějí být někde na schůzce či důležitém jednání v určitý čas, tak tam jsou. Při jízdě po dálnici tomu tak nemusí být, ani kdyby si dali dvouhodinový předstih. Příliš si nepomohou, ani když k cestě autem do Prahy zvolí severní spoj přes Hradec Králové, protože tam nyní doprava výrazně zhoustla,“ poznamenal Brumar.

Vrtulník za tři až čtyři milióny

Firma Mamba Air, která sídlí v Bohuňovicích na letišti, má v nabídce tři typy ultralehkých vrtulníků. Jejich cena se pohybuje od 129 do 155 tisíc eur (zhruba 3,3 až 4 milióny korun). Tomu, kdo chce létat na důležitá obchodní jednání častěji, se přitom podle Brumara investice do vrtulníku určitě vyplatí. Jeho údržba a provoz stojí asi tolik jako údržba a provoz dražšího osobního auta. Za hodinu letu spotřebuje 15 až 18 litrů benzinu Natural.

Foto: Vlasta Hradilová, Právo

Motor vrtulníku spotřebuje za hodinu letu 15 až 18 litrů naturalu.

Ročně společnost Mamba Air smontuje a prodá 10 až 15 ultralehkých vrtulníků. Zatím jich prodala 70. „Jsme jediným tuzemským výrobcem vrtulníků s hmotností do 450 kilogramů. Zájemci na ně čekají šest až osmnáct měsíců,“ konstatoval Brumar.

O zvýšení výrobní kapacity zatím podle něj v Bohuňovicích neuvažují. „Není to sériová výroba, ale kusová práce, která se nedá dělat ve velkém. Zaškolení některých profesí trvá i několik let,“ zdůraznil Brumar.

Je nutný speciální kurz

Podnikatelé si podle něj ultralehké vrtulníky dříve pořizovali především pro zábavu, v posledních letech však nabývá na významu jejich praktické využití k pracovním cestám. „Obecně lze říci, že si je kupují zejména starší muži, kteří úspěšně podnikají, a poté, co si vybudovali zázemí, se rozhodli investovat také do svých koníčků. Jejich věk se pohybuje v průměru kolem 55 let,“ podotkl Brumar.

K získání pilotního průkazu na ultralehký vrtulník je nutné absolvovat speciální kurz, který svým klientům Mamba Air také nabízí. Mohou jej absolvovat třeba v době, kdy čekají, až bude jejich vrtulník vyroben.

Anketa

Jak se plánujete vyrovnat s případnými zácpami na D1?
Nijak, budu to muset zvládnout
19,4 %
Zvolím objížďku
3,9 %
Pojedu vlakem
6 %
Nepojedu vůbec
2,7 %
Netýká se mě to
68 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 12913 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám