Článek
Kratší kolony zhruba na 15 minut se dopoledne tvořily na Jižní spojce ve směru na Smíchov. Řidiči se zdrželi také na Strakonické z centra, kde je zúžen provoz do jednoho pruhu.
Samotná oprava mostu začne v pondělí. V šest hodin ráno se začne frézovat, odstraní se zábradlí i svodidla.
Od 18. května se těžké bagry s hydraulickými nůžkami zakousnou do nájezdové rampy ze Strakonické a jižní poloviny nejvytíženější komunikace v republice.
První etapa zabere 110 dní. Řidičům zůstanou k dispozici tři jízdní pruhy v každém směru. Jako před opravou by měli jezdit od soboty 3. září.
Noční i denní můra tisíců řidičů je tu. Začíná oprava Barrandovského mostu
„Fakt, že naše nabídka byla nejlepší, jsme přijali s velkým respektem,“ reagoval na otázku Práva, jaká byla reakce po vyhlášení výsledků klání o tuto zakázku, Martin Ředina, ředitel oblasti Mostních staveb vítězné společnosti Porr.
Až 80 dělníků ve dvou směnách
Že se firma přihlásí do výběrového řízení, měla stoprocentně jasno ještě před vypsáním soutěže. V ní se nakonec sešly čtyři nabídky.
Dopravu materiálu a odvoz sutě plánujeme v noci, abychom co nejméně komplikovali provoz Martin Ředina, Porr
„Jelikož se náš pracovní tým v minulosti podílel na několika rekonstrukcích i opravě nejvýznamnějšího železničního mostu v Praze, Negrelliho viaduktu, domníváme se, že máme dost zkušeností a energie, abychom zvládli i tuto,“ ujišťuje ředitel Mostních staveb Porr.
Oprava Barrandovského mostu začíná. Nejhorší bude prvních deset dní, varuje město
Od okamžiku, kdy bylo jasné, že se ujme renovace století, byl ve firmě vyčleněn samostatný tým, který se věnoval přípravě zakázky. Vytvořilo ho
15 techniků. Poslední koordinační schůzka se všemi subdodavateli, kteří se akce zúčastní, se uskutečnila ve středu.
Nejkritičtější je demolice rampy
Na místě se bude činit kolem deseti techniků a 70–80 dělníků ve dvousměnném provozu. Pracovní den potrvá od 6 do 22 hodin. Žádné speciální zařízení se ke slovu nedostane.
„Využijeme standardní techniku, kterou používáme i při jiných rekonstrukcích,“ uvedl Ředina.
V Praze firma právě teď jiný most neopravuje, zakázky má ale po celé republice. Ty poběží samozřejmě dál, renovace Barrandovského mostu, je neovlivní.
Oprava Barrandovského mostu omezí i rychlost v tunelu Blanka
Za nejkritičtější moment považuje Ředina demolici rampy. Aby se vešly těžké bagry a mechanizace, bude třeba zavřít jeden jízdní pruh na Strakonické směrem do centra. Omezení na 200–300 metrech potrvá od neděle maximálně deset dní.
Pro řidiče bude nadcházejících 110 dní složitých, připouští.
Částečnému omezení dopravy není možné se vyhnout
„Dopravu materiálu a odvoz sutě plánujeme v nočních hodinách, abychom co nejméně komplikovali provoz,“ vzkázal motoristům. Některé potřebné věci, třeba ložiska, doplují k mostu po Vltavě. Kolik nákladních vozů se tam bude otáčet, nedokáže zatím říct.
„V místě vznikne mezideponie, kde se bude skládkovat suť a odvážet v nočních hodinách,“ doplnil.
S částečným omezením dopravy je třeba počítat od soboty, kdy časně ráno začala instalace dopravního značení. „V neděli to bude dokončeno, najede technika a v pondělí v šest ráno začínáme s frézováním,“ přiblížil Porr harmonogram.
Zvyšování cen se promítne i zde
Současná situace, ať covid, nebo válečný konflikt na Ukrajině, podle něj ovlivňuje cenu díla a do budoucna i cenu provádění.
ŘSD otevřelo sjezd a nájezd u Písnice, uleví při uzavírce Barrandovského mostu
„Zatím se potýkáme se zvýšenými cenami a delšími dodacími lhůtami,“ konstatoval.
„Spím dobře,“ usmívá se Ředina při otázce, jaké má před zahájením pocity. V pondělí se na staveniště samozřejmě chystá, aby operativně s kolegy řešil případné problémy. „Bude to blázinec,“ uzavírá v nadsázce s tím, že věří, že práce firma odvede kvalitně a v termínu a že se auta na začátku září vrátí do všech jízdních pruhů.
V letech 2023 a 2024 se doprava na mostě omezí na 92 dní a v roce 2025 na 82 dní. Most nezůstane nikdy úplně uzavřen, průjezd bude možný ve třech jízdních pruzích. Celkové náklady činí 594 milionů korun.
Zajímavosti o mostě |
---|
Barrandovský most se řadí mezi nejrozsáhlejší mostní díla v Praze a okolí, budoval se deset let a kompletně byl otevřen v roce 1988. Jižní polovina již v září 1983. Významná dopravní tepna jižní části hlavního města spojuje Braník na pravém břehu a Hlubočepy na levém. |
Most je pojmenován podle čtvrti Barrandov, kam také vede. Mezi lety 1981 a 1990 nesl jméno Antonína Zápotockého. Architektura je ve stylu brutalismu, název je odvozen od francouzského „béton brut“, což znamená drsný beton. Na předmostích stojí dvě betonové plastiky od Josefa Klimeše. |
Na pravém břehu je Rovnováha, přezdívaná Červ dobyvatel, na levém betonová mísa, pro kterou se uchytily lidové názvy Vana pro hrochy či Krmítko pro slony. Nejvytíženější komunikace v Česku, kudy denně projede až 150 tisíc vozidel, má čtyři pruhy v každém směru, přístupná je chodcům i cyklistům. Spolu s železničním mostem v Holešovicích se jedná o jediné dva pražské mosty, které vedou přes Vltavu šikmo, most svírá s korytem Vltavy ostrý úhel 53 stupňů. Mostovka se nachází 15 metrů nad hladinou. |