Článek
Některé lidi dokázala reklama už i vystrašit. Například jeden obyvatel z Černošic u Prahy volal koncem července městskou policii s tím, že má ve schránce neoznačenou obálku, ve které je „neurčitý tekutý obsah“, a bojí se ji otevřít.
„Strážníci obálku opatrně otevřeli. Uvnitř se nacházel reklamní předmět, konkrétně vzorkový gelový prací prášek a reklamní leták,“ vysvětlil ředitel městské policie v Černošicích Otmar Klimsza.
Kdo to tam vhodil?
Ekologická organizace Arnika už dříve spočítala, že Češi dostávají v průměru do schránky dva až tři letáky denně a za měsíc je toho bezmála kilo a půl.
Někteří lidé zuří, že v záplavě nevyžádaného papíru se ztrácejí důležitá psaní a zejména úřední oznámení. V činžácích se zase hromady nechtěných letáků válejí po zemi anebo se vrší v krabici v rohu. Zákon lidem umožňuje ochranu před nevyžádanou reklamou.
Facebook omezí cílení reklamy na děti a mladistvé
„Pokud dáte předem, zřetelně a srozumitelně najevo, například označením své poštovní schránky, že o vhazování reklamních letáků nemáte zájem, je šíření reklamy touto formou zakázané,“ potvrzuje Česká obchodní inspekce (ČOI).
Hotové výrazné cedulky s nápisy „Nevhazujte reklamu“ nebo „Reklamu nechci“ se běžně dají koupit v hobby řetězcích za zhruba 20 korun za kus.
Jenže cedulkám navzdory se letáky mnohdy stejně vrší. „V takovém případě můžete podat podnět k příslušnému krajskému živnostenskému úřadu, který nad dodržováním tohoto zákazu vykonává dozor,“ upřesňuje ČOI.
V praxi však musejí úředníci přesně a nezpochybnitelně určit, kdo letáky do schránky vhodil, aby mu mohli dát pokutu. Nestačí přitom, že na letáku je konkrétní zboží či služba konkrétní firmy, rozhodující je subjekt, který zajistil vhození.
Firma nabízí městským částem zastávky s nájmem 100 tisíc ročně za každou
„Krajský živnostenský úřad v praxi jen stěží zjistí, kdo reklamní leták do poštovní schránky umístil, a kdo tak za šíření nevyžádané reklamy zodpovídá. Aby mohla být šiřiteli nevyžádané reklamy uložena pokuta za protiprávní jednání, musí být jednoznačně identifikován, nejlépe přistižen při činu za přítomnosti svědka, a to z důvodu zamezení situace, kdy jde o tvrzení proti tvrzení,“ upřesnil nedávno na svých stránkách Moravskoslezský kraj.
Službu neadresného, plošného roznosu reklamních letáků nabízí například i Česká pošta. Ceny se pro klienta pohybují v závislosti na hmotnosti a pásmu od necelé koruny do bezmála čtyř korun za kus.
Reklamu do schránek ovšem doručuje více společností. Jedna z nich, která se prezentuje jako alternativní poštovní operátor, se chlubí tím, že má pokryto na čtyři miliony schránek, pracuje pro 1200 klientů a doručuje ve třech distribučních vlnách.