Článek
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) v úterý ujišťoval, že představitelé samospráv jsou úpravám vesměs nakloněni.
„Část neklidu mezi starosty vyplývá z toho, že jim tu odpovědnost za provozní pracovníky hodí stát na hlavu bez peněz. To mohu kategoricky vyloučit,“ řekl Bek novinářům.
Připomněl, že od září budou mít zřizovatelé škol, tedy obce a kraje, v rámci nového rozpočtového určení daní k dispozici na 10 miliard korun. S ministerstvem financí se bude ještě konkrétní částka dolaďovat, podle Beka se třeba ještě může o miliardu navýšit. Pro rok 2026 se počítá s 33 miliardami.
Školníky a uklízečky si už za rok mají platit obce
Poslanec David Šimek (KDU-ČSL) a odborník pro školství Svazu měst a obcí Novinkám popsal, že následkem reformy financování si učitelé na mnoha školách polepší.
„Tato změna bude znamenat, že dojde ke skutečnému oddělení financování, že stát bude posílat jen peníze na platy učitelů a obce ten zbytek. A tak dojde ke zrušení toho sporu, kdy učitelé říkali, že neměli tak velkou odměnu, protože ředitel dofinancoval školníka, aby si ho mohl udržet. Budou to dva samostatné příběhy. Stát by měl umět garantovat pevně těch 130 procent mzdy a kantor by to měl skutečně vidět,“ zdůraznil.
Ředitelé nadšeni nejsou
Stát totiž nyní posílá školám peníze na platy učitelů v objemu, který by měl odpovídat tomu, aby v průměru činily 130 procent průměrné mzdy z předchozího roku. V průměru by si měli učitelé letos přijít na 52 459 měsíčně. Jenže se snižovaly mzdy nepedagogů a dalších pedagogických pracovníků, takže ředitelé často používali peníze určené na odměny kantorů na doplácení nízkých výdělků ostatních zaměstnanců.
Po změně financování už by neměli ředitelé na platy nepedagogů vliv, tudíž jim zbude více na pedagogy.
Odbory ještě zabojují o tarify učitelů a o peníze pro vysoké školy
Přesto nejsou ředitelé ze změny nadšeni. „Asi by to pro nás byl problém, protože ty prostředky na nepedagogy nejsou dostatečné, takže je musíme saturovat z peněz pedagogů. A když tam ty peníze nebudeme mít, tak ty nepedagogické pracovníky ve školách těžko udržíme. Víc k tomu nemohu v tuto chvíli říct, protože k tomu nemáme stanovisko,“ řekl Novinkám šéf Unie školských asociací Jiří Zajíček.
Obavy má i šéf Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc. „Jedna věc je financování a jak to bude fungovat, co se týče personálních věcí, výběru pracovníků, jejich úkolování apod. Tyto věci nejsou jasně dány,“ řekl Novinkám.
Bek v úterý také připustil, že ještě není jisté, zda by všichni nepedagogové měli být převedeni pod působnost zřizovatelů. Podle něj se jedná například o laboranty na středních školách, kteří jsou součástí vzdělávacího procesu. Podobně jsou na tom také správci IT.
Podle ministra se zřejmě bude jednat také o tom, jestli třeba speciální pedagogové mají patřit mezi pomocné pedagogické síly, anebo zda by se neměli zařadit do kategorie odměňování jako u učitelů s přímou pedagogickou činností.