Článek
„Už se podle toho zařídím. Víc budu využívat letadlo a vlak. I když už mne asistenti většinou vozí, tak já kontakt s autem budu minimalizovat,“ řekl v pondělí na dotaz Práva. Zrovna mířil autem do Štrasburku, ale na sedadle spolujezdce, řídil asistent.
Podle Ransdorfových stranických kolegů prodělal před časem lehkou mozkovou příhodu a má i cukrovku. „Mohou řídit i ti, kteří si píchají inzulín i několikrát denně. Natolik se s nemocí sžijí, že nemají žádné omezení,“ řekl na dotaz Práva senátor, MUDr. Jan Rakušan (ČSSD).
K nehodě došlo večer na Karlovarské ulici za hustého deště. „Neviděla mě a já ji zahlédl na poslední chvíli. Dupnul jsem na to, dostal jsem skluz asi 2,5 metru a nabral jsem ji,“ popsal nehodu Ransdorf. Dívku převezla záchranka do Ústřední vojenské nemocnice k ošetření.
„Slečna pak odešla s rodiči domů. Sdělila také policii, že mne vůbec neviděla. Jiná věc je, že se to stalo na přechodu, ale ta komunikace je tam hrozně nepřehledná,“ řekl europoslanec.
Přiznal, že s dívkou od nehody nemluvil. „Doufám, že to skončí bez následků a že z toho nic nebude. Spadá to do režimu přestupku nebo trestného činu,“ poznamenal. Ransdorf tvrdí, že byl v neděli v pohodě, přestože měl za sebou náročný pracovní víkend, kdy se mj. zúčastnil pod Blaníkem setkání levicově orientovaných občanů.
Ransdorf už před rokem srazil autem na přechodu chodkyni. Nehoda se udála v Praze, kdy čtyřiačtyřicetiletá žena utrpěla lehčí zranění, měla oděrky na hlavě a na rukou. Tehdy asi deset metrů před přechodem vysazoval europoslanec spolucestujícího a nedal pak přednost chodkyni a srazil ji. Policie tehdy vyhodnotila nehodu jako přestupek. Šetření ale není uzavřeno. Věc byla totiž vrácena k došetření.
Proč raději nelétá?
Ransdorf odmítl, že dává přednost autu před jinými dopravními prostředky, například kvůli dietám a náhradám za dopravu vyplácenými Evropským parlamentem.
„Štrasburk se v podstatě jinak dělat nedá, protože z Česka přímý let není,“ uvedl.
ČSA tam od nedávna létají, nabízejí letenky zhruba od 2900 do 33 000 korun. Do Bruselu létají společnosti už dlouhá léta několikrát denně.
Europoslanec argumentuje i bezpečnostními opatřeními, kdy na letišti musí být hodinu před odletem. „Připočtu-li i cestu na letiště a z něj v Bruselu či v Praze, tak už to jsou dvě hodiny, takže jsou to především časové důvody. Navíc si beru do zahraničí veškerou práci, protože i tam píši knihy,“ řekl.
Diety europoslanců jsou denně 268 eur, což je zhruba 6700 korun. Letenky jim proplácí Evropský parlament. Cesta autem do Bruselu vzdáleného přes 920 km trvá z Prahy kolem 10 hodin. Do Štrasburku se autem zvládne 618 kilometrů za 7 hodin.
Ransdorf často navštěvuje také svou jednaosmdesátiletou maminku, která nežije v Praze. „K matce mne ale žádné letadlo ani vlak nedoveze,“ zdůraznil.
Zda je poslanec Ransdorf za nedělní nehodu odpovědný, policie dosud nepotvrdila. „Zatím neodkážeme říct, zda je vina na jedné nebo druhé straně,“ uvedla mluvčí pražské policejní správy Eva Miklíková.
Vzhledem k tomu, že při nehodě došlo ke zranění, je podle ní věc šetřena jako podezření z trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti. „Dívka šla po přechodu, který není řízen světelnou signalizací. Ze strany řidiče nejspíš nebyla dodržena některá ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, pokud jde o věnování se řízení a přizpůsobení stylu jízdy,“ doplnila Miklíková.
Sražená dívka byla hned po ošetření propuštěna z nemocnice. „Samozřejmě si vyžádáme lékařskou zprávu, a bude-li třeba, provedeme znalecké zkoumání z oboru zdravotnictví,“ dodala mluvčí.