Článek
V příštím roce přijedou do ČR rakouští piloti a další experti, aby se na stroje z Aera Vodochody podívali. České letectvo má přes sedm desítek těchto podzvukových letadel, která jsou vybavena moderní elektronikou. Armáda ale zdaleka nevyužívá všechny a přebytečných letadel by se ráda zbavila. Většina vyrobených L-159 je však v jednosedadlové, pro výcvik pilotů tedy méně vhodné verzi.
"Probírali jsme některé jejich technické parametry i vlastní použití," poznamenal náčelník generálního štábu české armády Vlastimil Picek.
Letadla zatím vlastní pouze české armáda
Rakousko používá jako cvičný stroj už 39 let stará letadla Saab 105, kterých má k dispozici čtyři desítky. Poté, co se na přelomu tisíciletí rozhodlo nahradit švédské stíhačky Drakken moderními Eurofighter Typhoon, hledá nyní v celé Evropě nový systém cvičných strojů, vysvětlil Entacher. "Nebude záležet jen na technických parametrech, ale i na tom, co nám dovolí rozpočet," dodal.
České letectvo je zatím jediné, které L-159 z Aera Vodochody využívá. Snahy stroj prodat do dalších zemí zatím nebyly úspěšné.
V současnosti jsou zřejmě nejdál komplexní vyjednávání, v jejichž rámci by ČR získala tři transportní letadla CASA-259M výměnou za několik bitevníků, které by se nakonec měly dostat do Bolívie.