Hlavní obsah

Radotín zakáže vjezd aut před školy v době, kdy přicházejí děti

Městský soud v Praze zamítl návrh na zrušení projektu tzv. školní ulice, kterou Praha 16 zavedla před ZŠ Radotín a Gymnáziem Oty Pavla s cílem zklidnit dopravu a zajistit dětem bezpečný prostor v okolí budov v době, kdy přicházejí do školy. Zákaz vjezdu motorových vozidel bude tedy platit ve školní dny od 07:30 do 08:00.

Foto: Praha 16

Dopravní značka v Praze 16

Článek

Výjimku představují školní autobusy, držitelé ZTP, vozidla integrovaného záchranného systému a vozidla s povolením ke vjezdu. V opačném směru je průjezd bez omezení, tzn. že obyvatelé oblasti můžou z ulice vyjíždět kdykoliv i během půlhodiny před začátkem výuky.

Opatření letos na jaře kritizovali někteří místní, považovali je za nezákonné a žádali jeho zrušení. Zkušební provoz se uskutečnil ve druhém pololetí loňského roku, pak přešel v trvalou úpravu, jelikož se nový režim podle radnice ukázal funkční a přínosný.

„Městský soud potvrdil, že toto krátké omezení je právně zcela přiměřenou regulací, kdy dochází k minimálnímu omezení jedné skupiny, ale k naplnění obecného zájmu, a to ochraně druhé skupiny v době nejkritičtější,“ stojí na stránkách městské části, která rozhodnutí soudu považuje za důležité a přelomové.

Region s tradicí keramiky a sklářství získá po dlouhých sto letech moderní školu

Věda a školy

Princip školní ulice řadu let funguje například v Itálii, Velké Británii i na několika místech v Praze. Hlavní přínos podle radnice spočívá ve vytvoření bezpečného prostoru pro děti, zklidnění ulice pro její obyvatele a snížení ranního znečištění ovzduší. Dětem pak dává příležitost k alternativním způsobům dopravy do školy, kdy s oblibou využívají například kolo, koloběžku, a jsou tudíž motivovány k aktivnějšímu pohybu.

Lze to i jinak než autem

„Pro ty, kteří bydlí ve vzdálenějších lokalitách a využití vozidla je nutností, je v blízkém okolí několik míst, kam můžou rodiče svoje děti přivézt,“ ujišťuje obec. Snadnější přístup ke škole umožnila rovněž nová bezbariérová lávka spojující nové sídliště a nádraží s okolím školy, kdy se školáci i studenti zcela vyhnou frekventovaným silnicím. Lidem slouží autobusy, ve školním roce k budovám zajíždí linky číslo 245, 248 a školní spoje číslo 261 a 269.

Organizace Pěšky městem, která hájí chůzi jako nejlepší způsob dopravy na krátkou vzdálenost, připomíná, že školní ulice je dopravní režim, který na omezenou dobu mění bezprostřední okolí školy na prostor vyhrazený pěším a cyklistům. Dětem, jejich rodičům i rezidentům přináší hned tři významné benefity: větší bezpečí, čistší vzduch a více příležitostí k pravidelnému pohybu. „Pokud dětem neposkytneme takové prostředí, ve kterém se mohou samostatně a bezpečně pohybovat, nemůžeme se divit, že tráví čím dál tím více času u počítačů, chybí jim pohyb a bojují s nadváhou,“ řekla před časem koordinátorka programu Bezpečné cesty do školy Blanka Klimešová.

V minulosti se zavedením školních ulic zabývala například radnice Prahy 10 či 20. Zákaz vjezdu aut před několik základních a mateřských škol v době ranního příchodu zavedla například Praha 7.

Začala akce Pěšky do školy. Má zlepšit pohyb dětí a omezit jízdu auty

Věda a školy

Související články

Výběr článků

Načítám