Článek
„Změny v regulaci vjezdů byly nutné. Vyvažujeme přitom dva aspekty – na jedné straně je potřeba nastavit pravidla tak, aby byly bez problému zajištěny služby v daném území, aby se lidé dostali bez zbytečných komplikací k institucím sídlícím v samotném centru. Na straně druhé je třeba mít na zřeteli bezpečnost chodců. Výsledkem je nakonec rozdělení historického jádra funkčně na dva typy oblastí: na pěší zónu a ostatní oblasti,“ sdělila brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).
V Brně platí systém regulace vjezdů od září minulého roku, kdy jej do praxe společně s rezidentním parkováním uvedlo minulé vedení města. Opatření ale ani po roce nefunguje tak, jak má. Nepodařilo se uvést do provozu kamery a další skulinku pak v projektu objevili řidiči, kteří si vyřídili povolení ke vjezdu. Oprávnění totiž lidem umožňovalo autem dojet nejen k trvalému bydlišti či vlastní provozovně, ale také si zkrátit cestu celou památkovou zónou.
Centrem neprojedou
S novými předpisy to už nebude možné. Centrum se totiž rozčlení na více pásem, v nichž přibude pěších zón, ve kterých platí nejpřísnější režim. Vjezd tam bude sledovaný nepřetržitě kamerami.
Týká se to okolí náměstí Svobody, Masarykovy třídy a nově oblasti Zelného trhu, ulice Rašínovy spolu s Jakubským náměstím. Celodenní povolení do pěších zón získají jen rezidenti, podnikatelé, záchranáři, policisté, taxikáři či opraváři, kteří musejí mít potvrzení od rezidenta. Od šesti do 10.30 hodin dojedou k prodejnám také zásobovací auta.
Pro krátkodobá stání budou fungovat takzvané dropzóny, čehož využijí třeba kurýři.
Návštěvnická oblast
Na další lokality, které radnice označila jako ostatní oblasti, se vztahují mírnější regule. Režim bude platit v okolí ulic Jezuitská, Měnínská, Bašty a Veselá, do nichž může nově vjet kdokoliv. Pozor si řidiči musejí dát pouze na vyhrazená místa k parkování, jež slouží místním a abonentům. Návštěvníci budou moct stát pouze na několika vyhrazených místech, a to na 30 až 60 minut.
„Nyní budeme podnikat jednotlivé kroky k tomu, abychom celou koncepci uvedli v život. V současnosti se zpracovává projektová dokumentace na doplnění kamerového systému, čeká nás jednání se všemi dotčenými orgány. Předpokládáme, že do praxe bychom nová pravidla zavedli od 1. ledna 2020,“ nastínil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS), podle něhož radnice před zavedením systému spustí ještě informační kampaň.