Článek
„Veřejné instituce by měly vůči občanům postupovat maximálně otevřeně. Praxe ukazuje, jak je důležité, aby všechna rozhodnutí úřadů byla vždy podložena jasným zdůvodněním. Každému uchazeči by mělo být zřejmé, proč neuspěl,“ sdělil Novinkám ombudsman Stanislav Křeček.
Vzorovým příkladem je podle něj případ matky dvou dětí s postižením ze Středočeského kraje, která se přes deset let snažila získat obecní byt. Zamítavé odpovědi města vždy obsahovaly pouze strohou informaci, že „žadatelka nebyla vybrána“. Žena si to vyložila tak, že důvodem je její romský původ.
Ombudsman prošetřil její podezření z diskriminace a nezjistil pochybení. Radnice je zaplavena žádostmi o přidělení obecního bytu. Ročně se jí uvolní tři až pět bytů, přičemž na každý připadá až 30 zájemců. Město byty přednostně přiděluje v obecním zájmu, například zástupcům profesí z oblasti školství, zdravotnictví či policie. Před žadatelkou měli prostě přednost.
Zamítnutí bez vysvětlení
„Takové vysvětlení však v odpovědích obce nenašla,“ zdůraznil Křeček. Radnice se sice žádného útisku ve vztahu k matce dvou dětí nedopustila, nicméně ombudsman jejím pracovníkům vysvětlil, že žena má nárok na to, aby jí byl vysvětlen důvod, proč neuspěla.
Nejde zdaleka o jediný případ svého druhu. Již při čtení rozhodnutí daného úřadu ve věci by mělo být občanovi jasné, proč nepochodil. Podle ochránce by to nemělo být tak, že se pak musí na radnici dopátrávat toho, proč mu vlastně nebylo vyhověno.
Škodlivé a segregační. Ombudsman kritizuje pozdější zápisy ukrajinských dětí do škol
