Článek
Praha i dopravní podnik pochybily při uzavírání řady smluv se společností Haguess v letech 2007 až 2009. Sankci pro Prahu už soudy v minulosti potvrdily, panovaly ale spory, zda je za projekt odpovědný i dopravní podnik.
Krajský soud původně rozhodl ve prospěch dopravního podniku s tím, že problémy způsobil pražský magistrát a dopravní podnik pak jednal jako jeho podřízená organizace. Nejvyšší správní soud (NSS) ale rozhodl opačně a případ mu vrátil. Soud nižší instance v pátek rozhodl ve prospěch ÚOHS, protože byl rozsudkem Nejvyššího správního soudu vázán.
Podle názoru NSS Praha a dopravní podnik skutečně vytvořily pro společnost Haguess jako vybraného uchazeče původní zakázky „stav exkluzivity”. Spočíval v tom, že požadovaný software k čipovým kartám opencard v důsledku sjednaných licenčních podmínek nemohl rozšířit nikdo jiný než ten, kdo jej vytvořil.
Tresty za chybné smlouvy
S projektem Opencard jsou spojeny problematické smlouvy z minulosti a řada soudních pří. Za projekt Opencard byl už odsouzen k 3,5 roku vězení bývalý ředitel magistrátního IT odboru Ivan Seyček. Tresty dostali i bývalí manažeři dopravního podniku. Bývalý pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) dostal minulý týden v kauze Opencard podmíněný trest 2,5 roku, další exprimátor Tomáš Hudeček (dříve TOP 09) dvouletou podmínku stejně jako někdejší radní pro dopravu Josef Nosek. [celá zpráva]
Opencard vlastní asi 1,2 miliónu lidí a Praha za ni dala přes 1,7 miliardy korun. Karta měla mít řadu funkcí, nyní je ale především elektronickou tramvajenkou a průkazem do městské knihovny. Kartu má nahradit novinka zvaná Lítačka.