Článek
Letoun měl původně přistát už odpoledne. Posádka však během přeškolovacího letu zjistila poruchu, kterou výrobce odstranil ve svém závodu. Proto stroj přistál po pětihodinovém letu ze španělské Sevilly až večer. Velitel 242. transportní a speciální letky podplukovník Miloš Domin novinářům řekl, že šlo o nedostatek v odmrazovacím systému. „My jsme samozřejmě chtěli přivézt letoun v perfektním stavu čili španělská strana nám vyšla vstříc a letoun se snažila co nejdříve opravit a to způsobilo to zpoždění,” řekl.
V Seville se konal přeškolovací kurz na nový letoun, přebírací let a přeškolování na nový software pro plnění úkolů. „Hlavní změna, už na první pohled, je ve wingletech, které jsou na konci křídel, které umožňují větší dolet. Letoun se zdá být stabilnější, ale to může být jenom můj pocit,” popsal Domin. Winglety jsou menší zakřivené plochy na konci křídel.
Dvojice modernizovaných strojů, z nichž druhý dorazí do České republiky počátkem léta, doplní čtyři letouny, které používá 242. transportní a speciální letka.
Modernizované stroje disponují novou avionikou a umožňují přepravu až 66 osob nebo 46 výsadkářů. Díky modernější koncepci je možné jejich interiér využít i pro kratší cesty ústavních činitelů.
Česká armáda ve Španělsku převzala zbrusu nový letoun CASA
Dva letouny ČR objednala v roce 2019 jako náhradu za končící Jak-40 a zaplatí za ně 2,3 miliardy korun. Cena zahrnuje i školení personálu, náhradní díly a další potřebné vybavení.
Čtyři stroje, které armáda už má, se rozhodla koupit vláda premiéra Mirka Topolánka v roce 2009. Letouny nahradily dosluhující sovětské stroje Antonov AN-26. Soudní spory ohledně jejich nákupu se táhly mnoho let.