Článek
Výsledky KSČM se někdy divoce liší. Propad KSČM pod pětiprocentní hranici podle analytika Pavla Ranochy z Kantaru odpovídá trendu postupného odlivu voličské přízně – v červnu by podle Kantaru komunisté získali 5,5 procenta, v dubnu by měli šest procent stejně jako v březnu a únoru.
Avšak STEM v červnu přisoudil KSČM 7,8 procenta, CVVM devět procent a v květnu dokonce 11 procent. Ve sněmovních volbách 2017 získali komunisté 7,8 procenta.
Telefonem i osobně
Způsob sběru dat volí každá agentura jinak. CVVM i STEM osobním dotazováním, Median oslovuje online dotazníkem ty, které se mu nepodaří zastihnout tváří v tvář.
Kantar se dotazuje telefonicky, a to náhodným výběrem. Ze vzorku 1200 lidí starších 18 let vyřazuje ty, kteří k volbám jít nechtějí nebo si nejsou jistí, koho by volili.
Podle analytika Ranochy čísla volebního modelu pravidelně vycházejí ze vzorku osmi až devíti stovek dotazovaných. Při srpnovém průzkumu to bylo 847 lidí, zatímco Median v srpnu oslovil 1081 respondentů starších 18 let. V průzkumu pak zohlednil jen ty, kteří nevyloučili účast ve volbách, tedy 685 dotázaných.
CVVM zveřejnil svůj zatím poslední volební model v červnu 2019. Oslovil celkem 1024 respondentů nad 15 let, z nichž 1003 mělo volební právo. Do průzkumu ale vstoupilo jen 699 z nich, kteří byli rozhodnuti jít k volbám.
Agentura STEM v červnu vycházela z odpovědí 1004 respondentů, v modelu však figurovalo pouze 700 z nich. Vyřazeni byli ti, kteří deklarovali, že se voleb nezúčastní, a ti, kteří nejsou schopni či ochotni uvést, koho by volili.
Léto roli nehraje
Jen některé z největších agentur provádějí volební průzkumy i v létě, kdy jsou lidé častěji na dovolených nebo na chatách. Kantar CZ a Median patří mezi ně, zatímco STEM a CVVM o prázdninách volební modely nevytvářejí.
Podle vedoucí analytického oddělení CVVM Paulíny Tabery volební modely v červenci a srpnu centrum tradičně nedělá. „Je to dáno tím, že roční rozpočet máme na deset šetření, a také protože v létě je organizačně náročnější a dražší, musíte sehnat lidi, kteří vám budou odpovídat, a také tazatele,“ řekla Právu.
Způsob dotazování i zpracovávání dat zůstávají stejné po celý rok a prázdniny tak výsledky nezkreslují, řekl Právu Ranocha z Kantaru. „Pozorně si kontrolujeme všechny základní sociodemografické rysy ve vzorku a následně to korigujeme, aby si to sedlo s obecnou populací. Z metodického hlediska by léto nemělo hrát roli, jde o to, co se fakticky děje na politické scéně,“ podotkl.
Mnohem důležitější jsou jiná kritéria kvality sběru dat, jako jestli se správně udělal výběr, kolik má výzkum respondentů a jak se postupuje při kontrole kvality dat
Šéf STEM Martin Buchtík Právu řekl, že prázdniny hrají roli, ale ne příliš velkou. „Zvlášť když jako Kantar sbíráte data telefonicky. Nedostupné bývají v létě rodiny s dětmi a vysokopříjmové skupiny. To může mírně ovlivnit výsledky. Ale mnohem důležitější jsou jiná kritéria kvality sběru dat, jako jestli se správně udělal výběr, kolik má výzkum respondentů a jak se postupuje při kontrole kvality dat,“ dodal Buchtík.
Jeho STEM výzkumy v létě nedělá prý jednoduše proto, že je to malá agentura, zatímco Kantar tvoří výzkum na zakázku pro ČT.
Na rozdíl od Kantaru agentury CVVM, Median i STEM své respondenty nevybírají „náhodně“, ale kvótně. Tedy podle velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání. Kantar podle uvedených kritérií vybírá vzorek až následně z balíku dotázaných, hledí také na kraj, ze kterého respondent pochází.
Kraje zohledňuje i STEM. „Procentuální podíly pravděpodobných voličů STEM převede na absolutní čísla za celou republiku a podle analogie z minulých voleb je rozpočítá na voliče v krajích. Počty voličů pro strany, které překročily celostátní pětiprocentní práh, se pak podrobí propočtu podle platné D’Hondtovy metody. Dosažené mandáty za jednotlivé kraje se sečtou a dostaneme celostátní výsledek,“ uvádí agentura.
ROZHOVOR: Sociolog: Letní průzkumy nemohou být zásadně zkreslené
Sociolog Jan Herzmann má za to, že letní volební průzkumy se výrazně neliší od těch, které vznikají v průběhu roku. S interpretací čísel by ale počkal, až bude mít víc podkladů, řekl Právu.
Kolik lidí stačí na to, aby čísla v průzkumu byla vypovídající? Agentury většinou pracují s méně než tisícovkou dotazovaných.
Kdysi dávno jsme s počty dotazovaných experimentovali a zjistili jsme, že pět set lidí je už docela slušný soubor. S každou stovkou navíc se chybovost zmenšuje už poměrně málo. Hodně ale udělá to, jak agentury identifikují člověka, který pravděpodobně přijde k volbám. A těch by nemělo být méně než pět stovek, což v tisícovém souboru hravě dosáhnete.
Počet lidí, kteří chtějí volit, je v populaci poměrně konstantní a pohybuje mezi 59,5 až 63 procenty.
Nakolik se liší volební průzkumy, které se dělají v létě, od těch, jež vznikají během roku?
V populaci drobný posun je, zpravidla je to tak, že majetnější vrstvy jsou v létě méně přítomné, na druhé straně je ale také méně důchodců, kteří jsou na chatách a chalupách.
Nemám žádnou exaktní statistiku, ale myslím si, že to bude mít stejný vliv jako statistická výběrová chyba, tedy zhruba do dvou procent. Výsledný efekt je tedy minimální. Obraz nemůže být zásadním způsobem zkreslený.
U komunistů si myslím, že k určitému procesu dochází. Protestní hlasy, které byly poměrně významné, přecházejí například ke Klausově Trikolóře, protože komunisté podporují tuto vládu, takže protestní étos ztratili.
Stejně tak nerozhoduje, jestli jde o náhodný telefonický výběr, anebo kvótní, tedy zda jsou lidé vybíráni nahodile, aby tazatel naplnil určitou kvótu, pokud jde o věk, pohlaví, vzdělání atd.
Podle vás tedy odpovídá realitě posílení ANO a propad komunistů?
Jestliže se zdá, že ANO v létě posílilo, tak já bych to interpretoval spíš tak, že neoslabilo. Byl bych opatrnější a počkal bych si s výraznější interpretací až na zářijová data.