Článek
Povolená hranice alkoholu vyplývá z návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, který nyní v Senátu úspěšně prošel prvním čtením.
Pro bylo 45 z přítomných 54 senátorů. Předkladatelem tohoto kontroverzního návrhu je skupina v čele s místopředsedou horní komory Zdeňkem Škromachem (ČSSD). Před druhým, závěrečným čtením jej ještě projednají senátní výbory, které na to dostaly 90 dnů.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
„Návrh dává určitou toleranci pro slušné lidi, kteří jedou po vinařské stezce nebo si zajedou v neděli do zahradní restaurace, k vodě. Dají si tam jedno pivo, skleničku vína a jedou domů. Dnes aby se báli, jestli za rohem nečíhá policejní hlídka a jestli je to nebude stát tisíce korun na pokutách, což považuji za nepřiměřené,“ uvedl v rozpravě Škromach.
V žádném případě to není snaha hájit opilce. Lidé nemají být trestáni za to, že dodržují národní tradice
Součástí předlohy proto je, aby cyklistům, kteří hranici 0,8 promile překročí, byla ukládána pokuta maximálně do 500 Kč. Čili jen výchovná pokuta, místo současného stavu, kdy je postih za alkohol za řídítky 2500 až 20 000 Kč a v mimořádných situacích i padesát tisíc.
„V žádném případě to není snaha hájit opilce. Lidé nemají být trestáni za to, že dodržují národní tradice. Vinařská a pivní kultura vždy patřila k české kultuře. To je prostě realita,“ prohlásil Škromach.
Kubera: Rozšiřme to na všechny řidiče
Pro toleranci vůči cyklistům je i senátor Jan Hajda (ČSSD), podle něhož za návrhem, který přednesl Škromach, stojí starostové z celé jižní Moravy. Jak přitom Hajda připomněl, v sousedním Rakousku je 0,8 promile povoleno.
„Radím těm, kteří bydlí u hranic, aby jeli po vinařské stezce rakouské. Tím budou dávat finanční prostředky rakouskému státu, a ne České republice, čímž se jí pomstí za to, že jsme u nás zbudovali vinné stezky a jsou k ničemu,“ dodal k tomu senátor Jiří Čunek (KDU-ČSL).
Určité pochybnosti nad návrhem novely vyjádřil v rozpravě jen senátor Jaroslav Kubera (ODS).
„Trošku mi vadí, že se to týká jen cyklistů. Co kdybychom stanovili nejen pro ně, ale i pro řidiče motorových vozidel hranici 0,5 promile? Mělo by se to udělat jednotně, normální civilizovaný evropský zákon s tím, že trest za jeho porušení bude velmi významný,“ doporučuje Kubera.
Ministr dopravy je zásadně proti
Škromach se nesnaží prosadit toleranci vůči alkoholu u cyklistů poprvé. Předtím se o to pozměňovacím návrhem neúspěšně pokusil loni v červnu, kdy Senát projednával vládní novelu zákona o pozemních komunikacích.
Konkrétně tehdy Škromach navrhoval, aby na cyklostezkách nebyli řidiči nemotorových vozidel a lidé na kolečkových bruslích policií namátkově kontrolováni, zda nepožili alkohol.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) to však označil za nepřijatelný požadavek. Zásadně proti zrušení nulové tolerance vůči alkoholu u všech řidičů bez výjimky je i šéf dopravní policie Tomáš Lerch.